نماد سایت سبک زندگی ارزش آفرینانه

گزارش جلسه هشتم درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – واحد ۵۵

گزارش جلسه

گزارش جلسه

مشخصات گزارش

نام درس: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات
شماره جلسه: ۸
تاریخ جلسه: ۹۴/۰۱/۳۰
درجه کیفی: + A
تهیه کننده: فائزه فرهادی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

به نام خدا

جلسه ی ۸ کلاس در تاریخ ۹۴.۱.۳۰ برگزار گردید. موضوع درس آموزش پاورپوینت بود به دلیل آن که پاورپوینت یک برنامه ی کامپیوتری است و برای یادگیری بهتر احتیاج به آموزش عملی دارد این جلسه در کلاس دیگری که دارای تعدادی سیستم بود برگزار شد. در ابتدای کلاس به دلیل کمبود سیستم وخراب بودن تعدادی از آن ها عده ای از بچه ها با مشکل مواجه شدند که پس از چند دقیقه با کمک استاد مشکل برطرف شد.

ابتدا استاد در مورد نحوه نمره دادن به امتحان پاورپوینت توضیح داد و بیان کرد که امتحان دارای ۵ نمره است که نمره طبق جدول ارزیابی که خود استاد طراحی کرده داده می شود.

اولین کاری که در پاورپوینت مهم است انتخاب یک موضوع مناسب است می بایست برای کار خود یک موضوع محدود انتخاب کنیم زیرا تعداد اسلاید مورد نظر استاد برای امتحان ۱۰ اسلاید است.

نکته: بسم الله الرحمن الرحیم را اگر در یک صفحه جدا قرار دهیم یک اسلاید حساب می شود.

پس از انتخاب موضوع جذابیت ارائه مطرح می گردد اگر کار ما دارای موضوعی تکراری و کسل کننده باشد، جذابیت ارائه را کاهش می دهد. باید دقت کرد که چه موضوعی از نظر مخاطبین جالب است نه از نظر خودمان.

در هنگام ارائه باید پوشش ظاهری مناسبی داشته باشیم تا حواس مخاطب پرت نشود.

تماس چشمی یک اندازه با مخاطبین داشته باشیم.

به مدت زمان خود نیز توجه داشته باشیم زیرا زمان ارائه فقط ۲ دقیقه می باشد و باید توجه کرد که زمانی می توان  بر روی وقت خود مدیریت کرد که از قبل این کار را به خوبی امتحان کرده باشیم.

استاد به هر کدام از موارد نام برده شده از ۱ تا ۵ نمره می دهد.

نسخه های پاورپوینت مربوط به سالهای ۱۹۹۷ * ۲۰۰۰ * ۲۰۰۳ * ۲۰۰۷ * ۲۰۱۰* ۲۰۱۳ می باشد که استاد آموزش خود را با نسخه ۲۰۰۷ انجام داد.

نحوه تدریس به این شیوه بود که ابتدا استاد یک سری مطلب را به گونه ای تدریس می کرند که همه بچه ها از پشت سیستم هایشان قادر به دیدن نحوه انجام کار بودند (از نرم افزار NetSchool استفاده می شد) سپس به دانشجویان وقت می دادند تا کاری که گفته اند را انجام دهند. در عمل دانشجویان با مشکلاتی رو به رو می شدند که استاد بالای سر هر کدام رفته و مشکلات آن ها را البته تا حد ممکن به صورت غیر مستقیم برطرف می کردند.

راه اندازی برنامه ی Power point :

بعد از آن که نرم افزار Office را بر روی سیستم نصب کردیم به قسمت Programs می رویم سپس به قسمت Microsoft office رفته و برنامه ی Power point را انتخاب می کنیم .

DESIGN:

ابتدا قالب مناسب کار خود را از این قسمت انتخاب می کنیم. برای انتخاب قالب بر حسب موضوع می توانیم از اینترنت نیز کمک بگیریم و از سایت قالب های پاورپوینت مورد نظر خود را انتخاب کنیم. بهتر است قالب ما دارای سه نوع اسلاید باشد. Title slide برای صفحه ی اول title and content برای متن اصلی و section header برای جدا کردن فصول.

در سربرگ HOME موارد زیر قرار دارد:

  Font

از این گزینه  می توان جهت عوض کردن سایز نوشته های خود و رنگ و مدل کلمات که می تواند به صورت Underline* Italic*Bold (برجسته کردن . کج کردن . خط کشیدن زیر کلمه ) باشد استفاده کنیم .

Paragraph

در این قسمت ما می توانیم برای ابتدای جملات خود انواع Bullets را قرار دهیم . ولی باید توجه داشته باشیم تا پایان کار خود از همان مدل Bullet استفاده کنیم. هم چنین می توانیم فاصله بین خطوط را نیز رعایت کنیم. باید در ابتدای نوشتن از این قسمت حالت Right to left را انتخاب کنیم باید توجه داشت در صورتی که هم زمان فارسی و انگلیسی می نویسیم این حالت را انتخاب می کنیم زیرا  اگر از گزینه ی left to right  استفاده کنیم نوشته ی ما قاطی می شود.

Replace

زمانی که کلمه ای را اشتباه نوشته بودیم از این گزینه استفاده کرده تا اشتباه خود را تصحیح کنیم.

 Find

اگر بخواهیم در پاورپوینت خود دنبال چیزی بگردیم از find  استفاده میکنیم.

سربرگ INSERT :

در این قسمت Chart*Shapes*Pictures*Table قرار دارد که Table  برای جدول کشیدن و Pictures برای گذاشتن عکس است و همچنین Shapes برای گذاشتن شکل و Smart Art برای تبدیل جداول به فرآیندها و Chart نیز برای ترسیم نمودار است .

طرز نوشتن صفحه ی اول :

در ابتدای صفحه بعد از بسمه تعالی به ترتیب،

سپس تاریخ انجام کار را طبق ماه و سال مطرح می کنیم.

صفحه ی دوم:

در صفحه ی دوم معمولا فهرست مطرح می شود ولی به دلیل محدودیت های این پاورپوینت فهرست را یا به صورت خلاصه یا اصلا بیان نمی کنیم.

در قسمت بالای صفحه Click to add title تیتر و در قسمت Click to add text متن اصلی را می نویسیم.

متاسفانه به دلیل پایان یافتن وقت کلاس ادامه درس به جلسه بعد موکول شد.

گزارشات جلسات دیگر درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی ()
  • جالب ()
  • مفید ()
  • خسته کننده ()
  • به درد نخور ()
خروج از نسخه موبایل