گزارش جلسه هفتم درس خدمات الکترونیک – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: خدمات الکترونیک
شماره جلسه: ۷
تاریخ جلسه: ۹۴/۰۱/۲۳
درجه کیفی: A
تهیه کننده: مریم اینانلو

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

استاد، ایمیل یکی از دانشجویان را در لیستشان درست کردند و در رابطه با دانشجویانی که ارایه داشتند، اما نیامدند گفتند اگرهم نمی توانستند ارائه دهند، حداقل سر کلاس حضور پیدا می کردند و مثلا اگر پاورپوینت درست نکرده بودند، نمره آن را نمی گرفتند.

شهر الکترونیک:

توسعه ی شهرنشینی و نیازهای اجتماعی و به دنبال ان بالا رفتن تقاضای شهروندان و افزایش روز افزون این نیازها، دولت و دولتمردان را وادار کرده نیازهای شهروندان را به صورت ساده و کارآمد پاسخ دهند.

شهرداری الکترونیک منوط به وجود آمدن شهر الکترونیک است. شهرداری الکترونیک بعد از شهرالکترونیک بوجود امده یعنی اول شهر الکترونیک را باید داشته باشیم تا مدیریت به آن دهیم.

شهرالکترونیک: عبارت است از شهری است که کارهایی که شهروندان دارند متناسب با دولت است نه مردم و خدمات سرویس دهی و بخشهای کارخانه ها که دارند به صورت انلاین هستند.

به صورت انلاین یعنی ۲۴ ساعت شبانه روز هفت روز هفته که اصطلاحا ۲۴۷ میگویند و استفاده از ابزار فناوری ارتباطات واطلاعات مهم است.

کیفیت ضریب ایمنی بالا باشد و اینکه ۲۴ ساعت خوب باشد و کسی نتواند تخلف کند که در شهرالکترونیک حایز اهمیت است.

درشهرالکترونیک عدم نیاز به حرکت فیزیکی شهروندان هست؛ ادارات دیجیتال جایگزین ادارات فیزیکی می شود؛ مثلا لازم نیست درشهرداری به عنوان پرسنل کارت بزنند، بلکه میتوانند درمنزل کارهای مردم راانجام دهند. در شهرالکترونیک برای کاری جز تفریح خارج نمی شوند وهیچ محدودیت زمانی و مکانی ندارند. در شهرهای الکترونیک مرزهای جغرافیایی چندان معنایی ندارند.

خصوصیت شهرالکترونیک: این هست که احتیاج به ساختمان نیست؛  بلکه کسانی هستند برای پشتیبانی کردن (ستاد)؛ یعنی اگرمشکلی پیش اید، می توان حضوری به ایشان مراجعه کرد.

شهر الکترونیک یک شهر مجازی نیست، یک شهر واقعی است. بخش عمده ای از تعاملات اجتماعی از طریق اینترنت انجام می شود. شهری است که در آن کارهای روزمره در منزل انجام می شود. شهری است آرام؛ با هوای خوب و الودگی ندارد و نیازهای مردم اینترنتی انجام می شود.

بیشترین ویژگی شبکه ی اطلاع رسانی که درحمل نقل شهری بکار می رود، راجع به حوادث غیر مترقبه است: زمانیکه مردم همیشه به اینترنت دسترسی داشته باشند و آنلاین باشند که همان لحظه بفهمند.

امروزه جوامعی پیشرفته تر وتوسعه یافته تراست که از نظر سرعت وقابلیت اطلاعات سرعت بیشتری داشته باشند در اینده هرچه اطلاعات سریعتر منتقل شود، پیشرفت بیشتر است.

سازمان شیشه ای: سازمانی است که همه ی اطلاعات دران شفاف ومعلوم است.

پایه های اصلی شهرداری الکترونیکی :

  • رویه ها وسیاستها قوانین جز زیر مجموعهرویه های سیاستها
  • زیرساخت نرم
  • زیرساخت سخت

زیرساخت نرم: منابع انسانی ، حجم طرحهای ساخت، جامعه الکترونیکی، که در آن منابع انسانی  مهم است.

زیرساخت سخت: ارتباطات از راه دور شبکه های کامپیوتری وسیستم های کاربردی هستند.

فرق زیرساخت نرم با زیرساخت سخت در این هست که در زیرساخت نرم با انسان سروکار داریم ولی در زیرساخت سخت، دستگاه کار را انجام می دهد.

مسیرتکاملی تدریجی شهرداری الکترونیک:

توجه: سایت های شهرداری ها مهم کشور بررسی گردد. مثلاً شهرهایی مهم مثل مشهد-اصفهان-تبریز-یزد-قم-کرج به طور مثال شهرداری مشهد به ادرس سایت ان شهر میرویم که ببینیم در کدام یکی از فازهای تدریجی شهرداری الکترونیکی قراردارد و باید با خصوصیت هرفازتحلیل کنیم:

  • فازاول: پیشگاه وب که قرار دادن اطلاعات و ارسال پرسشنامه اگهی اطلاعات در سایت قرار داده شده برای انتقال فایل استفاده می شود.
  • در فازدوم فرایندها آنلاین می شود (فعالیتهای ورودی وخروجی که به ان فرایند می گویند) فرایندهای موجود استخراج میشوند، اصلاح ومنظم میشوند، از سنتی تبدیل به الکترونیکی می شوند. درفرایندهای انلاین قابلیت بایگانی در زمان حقیقی انتقال همزمان و گفتمان وگردش کاری وسیستم تصمیم ساز (یعنی برای یک سیستم دیگری تصمیم میگیرند) وجود دارد.
  •  فازسوم: ارتباطات الکترونیکی، تبادلات، تدارکات سیستم، مدیریت سرویسهای مالی، سیستم تصویرسازچندگانه همه الکترونیکی شدند.

حرکت از دنیای یک بعدی به دو بعدی: شهر سنتی زمان ومکان خاصی دارد، لذا دوبعدی است. اما شهرالکترونیک بعد ندارد، ازهرجایی و زمانی کار را می توان انجام داد.

بعد زمان و مکان: دنیای الکترونیک مستقل از زمان ومکان است؛ یعنی درهرزمان و مکانی می شود ارتباط برقرارکرد. شهرالکترونیک بعد ندارد.

پروژه پیشنهادی اختیاری:

ازنویسنده ی کتاب اقای سعیدی کیا وخانم اسکند رپورانتشارات اها بپرسید منظورازحرکت ازدنیای یک بعدی به دوبعدی چیست؟

ارتباط  مایه ی حیات شهرالکترونیک است. در شهرالکترونیک جز برای تفریح از خانه خارج نمی شویم وهیچ محدودیت زمانی ومکانی ندارد. درشهرالکترونیک مرزهای جغرافیایی چندان معنایی ندارند؛ یعنی شهرالکترونیک تهران برای مردم یزد هم قابل استفاده است. از شهر الکترونیک به دولت الکترونیک می رسیم. جمعیت زیاد میشود؛ برای همین بهتره که کارها، الکترونیکی انجام شود و فرهنگ استفاده از اینترنت هم باشد.

مزایای شهر الکترونیک:

  • کاهش چشمگیر سفرهای درون شهری
  • کاهش الودگی صوتی
  • کاهش مصرف سوخت
  • بالارفتن کارایی کارمندان وسازمانها
  • کاهش فساد اداری
  • کاهش هزینه های دولتی
  • افزایش سطح رضایت شهروندان  
  • افزایش سرعت انجام کارها
  • امکان استفاده یکسان ازخدمات دولتی
  • کاهش محرومیت مردم دور افتاده به دلیل عدم دسترسی مردم به مرکز
  • کاهش بارترافیک
  • کاهش الودگی زیست محیطی
  • صرفه جویی در زمان
  • رفاه بیشتروهزینه ی کمتر

در شرایط فعلی . ازدیدگاه مسئولین صرفه جویی در انرژی اهمیت دارد.

شهروند الکترونیک: فردی که توانایی استفاده از فناوری اطلاعات را درانجام امور روزمره خودش راداشته باشد.

مراحل پیاده سازی شهر الکترونیک:

  1. پیدایش: تهیه سند چشم انداز / سند راهبردی و استراتژیک / مشورت
  2. ارتقا: امکانات وتوانایی هایی برای بازدیدکنندگان می گذارند و حداقل امکانات دراین مرحله رخ می دهد
  3. تعامل: سایت با سایتهای تخصصی دیگر لینک می شود تعامل با شهرهای الکترونیک روی وب دادوستد دانش واطلاعات و استفاده شهروندان شهری ازامکانات وتوانمندی های شهرهای دیگر
  4. توسعه و گسترش: فعالیت بانکی مثل پرداخت قبض فعالیت اداری مثل ثبت اسناد /خرید و فروش کالا/ بازیهای رایانه ای/ فعالیت تفریحی مثل اینکه درشهرالکترونیک شهرخلوت میشود، الودگی ندارد لذا برای تفریح مناسب است و فعالیت علمی

ویکی از دانشجویان که تحقیق پلیس+۱۰ را برعهده داشتند ارائه دادند که در مورد تبدیل کارت پایان خدمت سنتی به هوشمند بود. و درآخر استاد، حضور وغیاب کردند.

گزارشات جلسات دیگر درس خدمات الکترونیک واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *