گزارش جلسه هفتم درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات
شماره جلسه: ۷
تاریخ جلسه: ۹۴/۰۱/۲۳
درجه کیفی: + B
تهیه کننده: فاطمه فیضی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

ابتدا تبدیل واحدها

بیت و بایت و ...
بیت و بایت و …

–       ۱۰۲۴  مساوی است با ۲ بتوان ۱۰

–        از بالا به پایین تقسیم میشود .

–       از پایین به بالا ضرب میشود .

-از چپ به راست میرویم واحد هابزرگترمیشود عددها کوچک میشوند .

******این تبدیل واحدها حفظ شوند مهم هستند .

نمونه سوال ترم گذشته :

یک شخصی به مسافرت کاری رفته واز آن محل عکس وفیلم گرفته است  حجم فیلم وعکس گرفته شده    مگابایت ۲۰۴۸ ×۳۲    بوده و شخص به شرکت خود آمده که ظرفیت هارد کامپیوتر شرکت T Byte 2  بوده  که  نصف آن پر بوده .میخواهیم بدانیم که چند درصد باقی مانده هارد توسط فیلم وعکس اشغال شده است ؟

_ دانشجوها در حال حل کردن هستند

جواب  های دانشجویان :۲۰  درصد / ۴۰ درصد   و ۶.۲۵ درصد بوده .

یکی از دانشجویان برای حل پای تابلو رفت

۲۰۴۸ × ۳۲   MB

۲ بتوان ۱۱×۲بتوان ۵  MB

۱بروی ۲بتوان ۱۰ ×۱بروی ۲بتوان ۱۰ × ۲بتوان ۱۱ ×۲ بتوان ۵      MB

۲ بتوان ۱۱ × ۲ بتوان ۵ به روی  ۲ بتوان۲۰      MB

= ۲ بتوان منفی ۴   TB

=۱۰۰ ×۲ بتوان منفی ۴

 = ۱۰۰ × ۱بروی ۱۶ ۶.۲۵ %

(۲۰۴۸ =۲بتوان ۱۱)

***اگر M b  بود یعنی   M b 1024   ×۳۲

باید تقسیم بر ۲ بتوان ۳ میکردیم .

_اگر بخواهیم مگابایت رو تبدیل به  بیت کنیم باید ضربدر۲بتوان۳کنیم.

_اگر بخواهیم بیت رو تبدیل به مگابایت کنیم باید تقسیم بر ۲بتوان ۳ کنیم .

نکته مهم :

بزرگ به کوچک  >>>>>>>>>>>>ضرب

کوچک به بزرگ >>>>>>>>>>>>تقسیم

مثلا:برای تبدیل  T Byte  >>  G Byte   (ترابایت به گیگابایت) ضرب میکنیم.

یک سوال بالای  ۲۰

مثال :۲.۳۵ مگا بایت<<<<<<   چند بایت است

جوابهای دانشجویان

۲.۱۹۲۵۱  –   بایت

-۸.۱۸   بایت

-۲۴۰۶.۴ بایت

اشتباه بچه ها این بود که KB  تبدیل نکردند .

جواب اصلی :        ۲۴۷۳۱۹۸۴  = ۱۰۲۴ ×۱۰۲۴×  ۲.۳۵

*اشتباه اصلی آن بود که ۲.۳۵  باید ۲بار ضربدر ۲ بتوان ۱۱ میشد .

_یکی از واحد اندازه گیری اطلاعات اسکی است .

چندین کد اسکی فارسی Search  شده :

  ا       ۱۵۷۰   #  &

ب       ۱۵۷۵  #   &

.

.

.

س    ۱۵۷۸  #    &

ش    ۱۵۸۸  #   &      و…..

تبدیل باینری به دسیمال :

(۱۰۱۰۱۱۰ ) داخل پرانتز از چپ به راست :

۲بتوان ۰=۰   /   ۲بتوان ۱ =۱    /     ۲بتوان ۲=۱    /   ۲ بتوان ۳ =۰    /۲بتوان۴  =۰    /   ۲   بتوان۵ مساوی ۱            

این اعداد را باهم ضرب میکنیم سپس باهم جمع میکنیم عدد آخر ۸۶ میشود .

یعنی :

۲بتوان ۰ ×۰   +  ۲بتوان ۱ ×۱       + × ۱  ۲ بتوان+ …………=۸۶

تبدیل دسیمال به باینری :

تقسیم ۸۶ بر ۲ >>>خارج قسمت ۴۳ باقی مانده ۰

تقسیم ۴۳ بر۲ >>>خارج قسمت ۲۱ باقی مانده ۱

تقسیم ۲۱ بر۲>>>خارج قسمت ۱۰ باقی مانده ۱

تقسیم ۱۰ بر۲>>>خارج قسمت۵ باقی مانده ۰

تقسیم ۵ بر۲ >>>خارج قسمت ۲ باقی مانده ۱

تقسیم ۲ بر۲>>>خارج قسمت ۱ باقی مانده ۰

– از خارج قسمت وباقی مانده عددآخر شروع میکنیم به باقی مانده های عدد قبل.

_یکی از بخش های سخت افزاری رایانه CPU  است که هرتز بکار میرود .

چندین اجزا رایانه :

  • RAM  یا حافظه موقت
  • ROM یا حافظه دائمی
  • Hard Disk
  • Mother Board
  • Monitor
  • ماوس
  •  CD –Rom
  • Floppy  DISK
  •  کارتهای حافظه
  • کارت صدا
  • مودم
  • منبع تغذیه
  • چاپگر (ضربه ای و غیر ضربه ای )
  • ……

شبکه

-اتصال دو یا چند کامپوتر به هم با استفاده از کانالهای ارتباطی برای تبادل اطلاعات و اشتراک منابع

  • کاربرد شبکه های کامپیوتری
  •  اشتراک منابع
  • حذف محدودیتهای جغرافیایی درتبادل اطلاعات
  • کاهش هزینه ها
  • بالا رفتن اطلاعات

_انواع شبکه از نظر ارتباطی :

  • ۱.بیسیم (اتصال با کابل )
  • ۲. باسیم  (اتصال با خط تلفن )

_ انواع شبکه از نظر وسعت منطقه تحت پوشش

  • شبکه محلی   LAN
  • شبکه منطقه ای MAN 
  • شبکه  وسیع   WAN  

 بانک اطلاعاتی

انواع کاربران :

  • -مدیر یا مسئول بانک اطلاعاتی
  • -برنامه نویسان کاربردی با طرح بانک اطلاعاتی
  • -کاربران نهایی

فصل بعد  : اینترنت

ویژگی ها :

دادوستد الکترونیکی .  خرید آنلاین و ….

 کاربرد اینترنت

  • کشف اساسی
  •  ارتباط
  • همکاری

 -تاثیر اینترنت بر مغز از نظر ۲ دانشمند :

  • >نیکلاس کار :تفکر عمیق را که عامل خلاقیت واقعی است کاهش میدهد .
  • >پینکر : تجربه ظرفیتهای پردازش اطلاعات مغز را افزایش میدهد .

تجارت الکترونیک :

ویژگی ها

  • تسهیل فرایندهای تجاری
  • کاهش فرایندهای غیر ضروری و زائد
  • کاهش هزینه ها از طریق بهبود وافزایش هماهنگی
  • کاهش هزینه های اداری خصوصا هزینه مکاتبات
  • بهبود دسترسی به بازار وافزایش تنوع برای مشتریان

فصل بعد  :ویندوز

  • سیستم عامل O.S ))Operating   system 

_تعریف :یک برنامه رایانه سطح پایین مرتبط با سخت افزارهای رایانه

   _انواع سیستم عامل

  • ü  سطح فرمانی
  • ü  رابط گرافیکی

فصل بعد : Word

 به صورت عملی آموزش داده خواهد شد.

فصل بعد: پاورپوینت

 به صورت عملی آموزش داده خواهد شد.

یاد داشت :

_برای هفته آینده  پاور پوینت درس داده میشود .

۲ هفته بعد دانشجویان فصل ۳ کتاب فناوری اطلاعات را ارائه میدهند .

تاریخ ۱۳/۲/۹۴ زمان ارائه های پاور پوینت . (۵ نمره ای به مدت ۲ دقیقه )

۳/۳/۹۴  امتحان word  –

۵ نمره

گزارشات جلسات دیگر درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مشتری مداری سری دوم 310x165 - نمونه سوالات درس مشتری مداری - سری دوم

نمونه سوالات درس مشتری مداری – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مشتری مداری .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *