گزارش جلسه هفتم و هشتم درس مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی – واحد طبرسی

مشخصات گزارش

نام درس: مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی
شماره جلسه: ۷ و ۸
تاریخ جلسه: ۹۴/۰۱/۳۰
درجه کیفی: A
تهیه کننده: پروین برنجی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

توجه: ارائه بصورت دونفره جذاب تر است. نحوه ارائه بصورتی واضح باشد و طوری صحبت کنید که همه بشنوند .

کتاب مدیریت استراتژیک در فناوری اطلاعات، مولف خانم مریم کامرانی ، ارائه شد .

اسلایدهای مهم از صفحات ۱۴ تا ۳۰، ۳۷ و کل فصل ششم و فصل هشتم طبق گفته استاد در امتحان می آید . و همچنین ۷۱ نکته ایراد استاد گرفتند که چند نمونه به اینصورت می باشد:

  • cover page اولین صفحه و بعد بسم الله
  • اسم درس اول بعد خلاصه کتاب …
  • آماده نقد کردن کتاب
  • تمامی صفحات توضیح داده شوند
  • فاصله خطوط مساوی
  • فونت ریز نباشد 
  • در موارد نام ببرید همه ذکر شوند
  • خلاصه نویسی به معنای حذف کردن نیست
  • تمامی اشکال و نمودارهای کتاب در پاورپوینت آورده شود
  • سعی شود روی شکل توضیح دهید
  • تمامی تیترها آورده شود
  • justify ضروریست
  • مؤدبانه رفتار شود 
  • Effects به ترتیب از بالا به پایین باشد
  • اول فاصله بعد کاما

سوالاتی که پرسیده می شود هر کس غیر از ارائه دهنده گان پاسخ دهد ۱ نمره بالای ۲۰ دارد.

چند نمونه از سوالات که استاد پرسیدند:

  • استراتژیهای افقی و عمودی ؟  
  • رشته کاری؟
  • اثربخشی؟  
  • همزیستی فرآیندها و سیستم های مدیریتی ؟  
  • محک زنی؟  
  • فرق داده و اطلاعات و دانش و مثال برای آنها ؟ که استاد عدد ۴ را بعنوان مثال برای داده و نمره بعنوان اطلاعات و کسب قبولی بعنوان دانش ذکر کردند.
  • CIO
  • COO
  • KM
  • IOS
  • EIS
  • TPS
  • انواع فشارها در کسب و کار با ذکر مثال ؟
  • دانشبران؟
  • اصطلاح سیستمهای تحت وب؟
  • دانش غیر شهودی ؟
  • پیوسته کردن دانش؟
  • تشریک مساعی؟
  • دانش غیر حضوری و ضمنی؟
  • مسائل غیر ساختاردار؟
  • co- competition ؟
  • سرویس پروکسی؟
  • شامل رهنمودها و رویه هاست که سازمان به اهداف کلان شرکت کمک می کند ؟

مواردی که در ارائه به آنها امتیاز داده می شود:

 میزان آمادگی برای ارائه و تسلط بر موضوع ، میزان ارتباط مؤثر و کارا با مخاطب ، جذابیت ارائه ، مدیریت زمان ، ابزارهای سمعی و بشری ؛

۴ اسلاید هم از پاور آقای ورزشکار استاد درس دادند:

در مورد بخش کلیات هم توضیح مختصری دادند:

در مقطع کارشناسی :آگاهی و دانش و درک و فهم ، در کارشناسی ارشد: تجزیه و تحلیل و بررسی و کاربرد ، دکترا  : قوای فکری و نقد و ترکیب مهم است.

اولین اسلاید در مورد ورود مفهوم استراتژی و سیر تحول آن در عرصه سازمان و مدیریت :

در گذشته سازمانها کوچک و وضعیت محیط ایستا بود، نقش مدیر تصمیم گیری، الگوی اساسی مدیریت و برنامه ریزی بصورت بودجه بندی یکساله .

۱۹۷۰-۱۹۴۵ سازمانها کم کم بزرگ شده و نسبتا هنوز با ثبات بودند خط مش گذار بودند و برنامه ریزی بلند مدت.

دهه ۱۹۷۰ سازمانها بزرگ شدند، بحث اینترنت مطرح شد، محیط پویا شد،  مدیران استراتژیست بودند،  برنامه ریزی استراتژیک بود.

دهه ۱۹۸۰ شرکتها بزرگتر شدند، محیط بسیار تغییر یافت، تکنولوژی آمد، نقش مدیر استراتژی بود، مدیریت استراتژیست بود که بالاتر از برنامه ریزی استراتژیست می باشد.

۱۹۹۰ به بعد خیلی مهم نبود سازمان بزرگ یا کوچک باشد، شرایط پیچیده شده ، صنعت موبایل زمین می خورد، مدیر باید بین جاهای مختلف جهت گیری و همانگی بوجود آورد .

در مورد تفکر استراتژیک دوستان بعدا صحبت می کنند.

دومین اسلاید : مقایسه سازمانهای مدرن و پست مدرن

درجامعه مدرن همه چی ماشینی شد دیدگاهها فرق می کند محیط ثابت می شود هر برنامه ریزی تحقق می یابد . تکنولوژی تکراری بوده  و با ثبات بیشتر و تقلیدی ،تصمیم گیری مدیران متمرکز ، اندازه سازمانها بزرگ و سنگین و کند ، هدف رشد و کارایی (انجام درست کار)،  رهبری ریاستی و کنترل گرا، ارتباطات رسمی و مکتوب ، منابع انسانی وظیفه گرا و اداری ، نگرش جزء نگر و حال نگر.

در جامعه  پست مدرن محیط پویا و تکنولوژی غیرتکراری و پویا و الان تکنولوژی پیچیده شده و باید بومی باشد. تصمیم گیری همگانی و توزیع شده ،اندازه کوچک و متوسط، سبک وچابک، هدف یادگیری و اثربخشی(انجام کار درست )، رهبری انگیزشی و سازنده و توسعه گرا، ارتباطات غیررسمی و شفاهی، منابع انسانی حرفه گرا و خلاق ،نگرش کل نگر و آینده ساز.

سومین اسلاید:

 S های سخت

  • استراتژی
  • ساختار
  • سیستم 

 S های نرم

  • کارکنان
  • سبک
  • مهارت

 چهارمین اسلاید : کل نگری و جزء نگری

درباره ۵ مورد توضیح دادند :

  • –       کل نگری به دنبال تحلیل انحرافات (منظور: به دنبا ل چرا ایراد این بوده …).
  • –       جزء نگر به دنبال تعیین انحرافات (منظور :تو ایراد این بوده…).
  • –       کل نگری حقوق و دستمزد به توان افراد داده می شود.
  • –       جزء نگر حقوق و دستمزد به سابقه کار افراد داده می شود.
  • –       کل نگری کارکنان حرفه گرا (اگر لازم شود می توانند کار دیگر انجام دهند خلاقیت بکار گیرند).
  • –       جزء نگر کارکنان تخصصی گرا و وظیفه گرا( مثل ایران خودرو).
  • –       کل نگری سطح بالاتر احترام را بر می انگیزد( طوری که رفتار می کند).
  • –       جزء نگر سطح بالاتر توقع احترام دارد( چون رئیس است ).
  • –       کل نگر ارزش گذاری بر نتیجه کار( اون موقع چقدر تولید می کنند ) الان بهتره که کلی نگر باشند.
  • –       جزء نگر ارزش گذاری به حجم کار (چگونه تولید می کند) .

گزارشات جلسات دیگر درس مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی واحد طبرسی

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *