گزارش جلسه هفدهم (۱+۱۶) درس کارآفرینی – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۱۷
تاریخ جلسه:  ۹۴/۰۳/۱۱
درجه کیفی: + B
تهیه کننده: فرهاد صالحی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و خسته نباشید خدمت شما دانشجویان محترم

امروز دوشنبه مورخ ۹۴.۰۳.۱۱ اخرین جلسه کلاس ارزش افرینی می باشد. جلسه ای که شاید برای دوستان جذاب و شاید هم کسل کننده بود .

جلسه آخر کلاس کارآفرینی
جلسه آخر کلاس کارآفرینی

تصویر بالا مربوط به ساعت ۱۰ صبح می باشد که استاد ملاباقر با تاخیر ۳۰ دقیقه ای خود به جمع ما پیوستن و کلاس ساعت ۱۰:۳۰ صبح اغاز شد .

ایشان به ادامه بحث طرح کسب و کار پرداختند در مورد:

  1. بررسی رقبا

به دو دسته رقبای مستقیم _ رقبای غیرمستقیم تقسیم می شوند.

برای مثال رقبای مستقیم گوشی های سامسونگ و ال جی نزدیک هم هستند اما اپل قیمت هاش خیلی فاصله داره .

مثال رقبای غیر مستقیم مثلا اونایی که باعث می شوند ال جی سرپا بمونه قیمتاش کمتر در بیاد.

  1. تهدیدات احتمالی :

مثال یک شخص داره جاسوئچی تولید میکنه. شما هم دارید همین کار رو می کنید .طرف مقابل ممکن قیمت رو بیاره پایین، اونوقت شما به مشکل بر می خورید و مجبور می شوید شما هم قیمت جاسوئچی رو بیاورید پایین که رقیب شما تهدید بشه .

  1. برتری و کاستی در زمینه های مختلف :

مثلا من رقیبی دارم مدیریت پرسنلش خوب نیست. این نقطه ضعف ان می باشد؛ نقطه قوتش اینه که محصولاتش را همه جا پخش میکنه . رقیب شما منابع مالی دارد ولی شما ندارید رقیب شما می تواند وام بگیره کارای دیگه بکنه ولی شما نمی توانید .

  1. قیمت گذاری :

قیمت گذاری رقیب شما رو اصول هستش مناسب ولی شما قیمت گذاری مناسب انجام نمی دید .

  1. وضعیت رقبای خود در آینده :

اینکه شما ببینید چند سال آینده رقیب شما کجاس؟ چقدر از شما جلوتره؟ چقدر محصول تولید میکنه؟ در واقع مهمترین چیز شناسایی کردن رقیبتان هستش . مثلا در خیابان ستارخان کلی مغازه شکمی هست ولی همه این مغازه ها رقیب هم نیستند! مثلا فست فودها با هم رقابت میکنن، کبابی ها با هم رقابت میکنن . پس اشتباه نکنید هر کسی در صنعت شما کار میکنه رقیب شما نیست . رقیب شما کسی هستش که تو رنج قیمتی شما تو کلاس کاری شما کار کنه .

تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا :

همانطور که در اقتصاد خوانده اید، چقدر شما عرضه می کنید، چقدر تقاضا دارید. مثلا الان شما ۲۰۰ عدد ماشین تولید می کنید، آینده ۷۰۰ عدد ماشین تولید ریسک شماست ایا این قابل پیش بینی هست؟ اصلا می توانید همچین کاری رو بکنید . این موضوع به نوع محصول شما .کیفیت ان . حجم فروش شما . موقعیت جغرافیای شما و عوامل های دیگر بستگی داره .

بررسی قیمت :

ایا قیمت محصول با ارزش مورد نیاز مشتری یکسان است یا نه؟

مثلا شما تخته پاک کن تولید می کنی. این تخته پاک کن برای شما ۵۰۰ تومان در امده میخواهید ۳۰% روی ان سود بکشید ان را ۶۵۰ تومان بفروشید که به این قیمت گذاری قیمت تمام شده می گویند. یک نوع دیگه اینه که مشتری چقدر حاضر پول بده بابتش تو بازار مثلا میخرند ۱۰۰۰ تومان پس قیمتشو میذاری ۱۰۰۰ تومان. پس باید به این موضوع دقت کنیم چون خیلی مهم هستش . این هم یادتون باشه قیمت گذاری از حساسیت فوق العاده بالایی برخوردار است. اگه قیمت بالا بذاری، فروش نداری؛ اگه کم بذاری، سودتو از دست دادی . قیمت گذاری یک مبحث خیلی مفصلی هستش ولی در کل به زبان عامیانه باید مزه دهان مشتری رو بفهمی .

فرصت واردات و صادرات :

در این مورد بحثی صورت نگرفت، چون هیچ یک از افراد سر و کاری با این موضوع نداشتن اما ناگهان صدایی را شنیدیم که گفت من انجام داده ام و اون شخص تاجار کسی نیست جز اقای ( برو تو عکس ببین ) ادم مهم رو معرفی نمیکنن که میری ترورش میکنی تازه کت وشلوار خریده .

تجزیه و تحلیل فنی :

ایا شما با رویه های تولید اشنا هستید؟! ببینید رقبای شما از چه روشهایی استفاده میکنن؟ شما از چه روش هایی این موضوع رو باید در صنعت وارد باشید .

تکنولوژی تولید :

چقدر هزینه تولید شما بالاست؟ چقدر پایین؟ مشخصاتش چه هست؟ ظرفیتش چه مقدار فرایند تولید چقدر طول می کشد؟ فرم تکنولوژی چقدر هست؟ دانش فنی می خواهد یا نه . از همه جالب تر ادم چقدر در کسب و کار شما مهمه مخ ادم چقدر مهمه .

خانوم نامزد باشی مباحث مهمتری با دوست خود مهسا ماه که معروف به بیگانه هست را داشتند که مهندس ملاباقر از این دو فیلسوف عذرخواهی کردند که بین بحث های سنگین این دو تن درس میدادند .

شرح کسب و کار :

معرفی شرکت یعنی مالکیت کسب و کار شما. شخصی یا مشارکتی نوع اون تولیدی یا خدماتی شما چه چیزی تولید می کنید یا چه خدماتی می دهید .

سرمایه گذاران یا سهامداران چه کسی یا کسانی هستند .

چشم انداز یعنی اینکه ۲۰ سال اینده شما کجاید؟

ماموریت یعنی اینکه برای چی اومدی که در بحث ها گفتیم ماموریت باید جنبه شعاری داشته باشه .

هدف کسب و کار شما چیه؟ در نهایت می خواهید به چه چیزی برسید؟ راهبردهای شما چیه؟ چطوری می خواهید رشد کنید؟ مثلاً می خواهید شعبه جدید بزنید؟ کارمند جدید استخدام کنید؟ می خواهید مغازه را بزرگتر کنید؟

قسمت مهم این بخش معرفی محصول که چطور شما محصولتان را معرفی می کنید . که روی یک جدول نشان می دهیم.

نام محصولخصوصیاتموارد مصرفروش معرفی
آشترشرفع گرسنگیچاپ بنر

بحث مزیت های رقابتی محصولات فوق العاده مهم است. بقول بی بی نگار خفن مهم هستش .

اینکه محصول شما با محصولات دیگه چه فرقی میکنه؟ چرا مثلا باید بیان رستوران شما؟ چرا باید بیان از شما مبل بخرند؟ در صورتی که خیلی رستوران و خیلی مبل فروشی هست و محصولات یکی هست ولی کیفیت محصول شما بالاتر هستش یا کیفیت یکسان قیمت پایین تر هستش یا قسطی می تواند محصول بده . برای بدست اوردن اعتبار با دیگر رستوران ها یا مبل فروشی ها فرق داشته باشید . در کل باید خلاقانه فکر کنید .

معرفی آمیخته بازاریابی محصولات :

محصول شما چیه؟ قیمتش چنده؟ کجاها می خواهید بفروشید؟  که سیاست های تبلیغاتی می شود. مثلاً بی بی نگار میگه من آش درست میکنم میدم به فلافلی بغل هم بفروشه یا بلعکس .

از چه کانال هایی برای تبلیغ کردن استفاده می کنید : از شبکه های اجتماعی مثل وایبر اینستاگرام استفاده کنید

آش بی بی نگار خوردن داره بیا جلو همراه عروسک خندان مهسا بیگانه. اخه یکی نیست بگه ملاباقر اگه آش دوغ دوست نداری چرا دوتا خوردی بعدم شد یک تجربه شکمی . ابراهیمی عقیده داشت گرون ترین تبلیغ بهترین تبلیغ هستش ولی خیلی اشتباه هستش شاید با ارزان ترین تبلیغ بشه بهترین تبلیغ کرد .

لحظاتی بساوند هستم از بستنی فروشی میدان بهشت نازی اباد که شخصی را با صورت سیاه چیزی شبیه مبارک استخدام کرده بود که با انجام حرکات خاک برسری و قر کمر جذب مشتری می کرد .

مواد اولیه و بسته بندی :

این بخش هم خیلی خیلی مهمه شما میری یک بیسکویت میخری که بسته بندی شیکی داره ولی وقتی بازش میکنی میبینی اشغاله .

این بساوند هستم پرماجرا این بار گفت من ترد دوست ندارم میخرم میخورم میگم چرا خریدم دیگه نمیخرم ولی بعد چند روز دوباره میره ترد میخره چون یادش رفته . ازبسکه تنوع محصولات زیاد شده .

نحوه تحویل مواد اولیه :

شما چطوری محصولات خود را تحویل می دهید؟

کنترل و کیفیت :

بستگی به نوع کار شما دارد .

براورد فضای مورد نیاز طرح :

چه فضایی برای کار شما کافیه؟

حقوق و دستمزد مستقیم و غیرمستقیم :

حقوق مستقیم حقوقی که با محصول سر و کار دارند مثل اش هم زنه .

حقوق غیرمستقیم حقوقی که به پیک موتوری می دهیم .

جدول حقوق و دستمزد :

ردیفمحل خدمتتعدادحقوق و مزایای ماهانهحقوق و مزایای سالیانه (۱۵ ماه)بیمه سهم کارفرمادستمزد مستقیم تولیددستمزد غیرمستقیم تولیداداری و توزیع و فروشملاحظات
          
          
          
          

آب و برق و سوخت :

ردیفشرحواحدظرفیت مورد انتظارمصرف سالیانههزینه هر واحدهزینه کل (ریال)ملاحظات
۱برق مصرفی      
۲آب مصرفی      
۳بنزین      
  حجم کل      

برنامه بازاریابی :

مشتریان شما چه کسانی هستند ؟

چرا به بازار شما احتیاج دارند ؟

دوستان گفتند چون از ما خوششون میاد. چون دسترسی اسان هستش. در همین حین نامزد باشی داشت با قورباغه الو الو میکرد که استاد فهمید .

این بازار تا چه مدت به محصول شما نیاز داره :

مثلا شرکتی که آش شما رو برای کارکنانش می گرفت تا چند وقت می خواهد آش بده کارکناش . باید مشتری خود را تشنه کنید .

مشتریان شما چه ویژگی های دارند :

از لحاظ سن. جنس . سبک زندگی : ادمی که فست فود خوره ادمی که غذا خودش می اوره مثلا به پرسنل دانشگاه چقدر میتونید آش بفروشید . سن انها در چه رنجی بیشتر اقایان هستند یا خانوم ها

اندازه بازار :

باید ببینید کلا چقدر اش خور داریم! داخل دانشگاه اندازه بازارتان چقدر است؟ در موقع امتحانات قبل امتحان آش میخورند یا بعد امتحان؟

ارزیابی آینده بازار :

رقابت . حساسیت ها و تهدیدات

راهبردهای بازاریابی :

قیمت گذاری . تبلیغات . شیوه فروش .توزیع . خدمات پس از فروش و گارانتی .

ساختار سازمانی :

ردیفعنوان پست سازمانیتعداد نفراتشرح وظایف
    
    
    
    
    

براورد سرمایه در گردش :

مبلغ (هزار ریال)شرح
 مواد اولیه و بسته بندی
 تنخواه گردان (یک ماه هزینه حقوق و آب و برق و تلفن و سوخت و مواد اولیه و …)
 موجودی کالا
۰جمع کل

نحوه سرمایه گذاری :

تسهیلات بانکیسهم متقاضیشرح
درصدمبلغدرصدمبلغ
۷۰ ۳۰ سرمایه ثابت
۷۰ ۳۰ سرمایه در گردش
۷۰۰۳۰۰کل سرمایه گذاری

براورد هزینه استهلاک

هزینه تولید سالانه

براورد قیمت تمام شده محصول

محاسبه هزینه های ثابت و متغیر

هزینه های ثابت :

شما چه ۱عدد آش بفروشید چه ۲۰ عدد باید یک هزینه ای رو پرداخت کنید مثل دیگ آش

هزینه های متغیر:

مثل این میمونه که شما اگه ۱عدد آش بفروشید یا ۱۰عدد هزینه هاش فرق میکنه . مثل نخود و لوبیا

نقطه سر به سر

طرح توسعه آتی

خیلی خودمونی بگم در اینده چه کار می خواهیم بکنیم .

باید بگم بحث طرح کسب و کار تموم شد . استاد ۴ عدد سوال داده بودند که باید برای هر سوال ۱۰ عدد مورد مثبت ۱۰عدد مورد منفی و ۵ عدد مورد جالب می نوشتیم. از اونجایی هم که

هیچ یک از دوستان انجام نداده بودند، چند دقیقه ای طول کشید.

پس از اتمام این بحث پرداختند به انواع کسب و کار. لازم به ذکر است به علت فشرده بودن و سریع درس دادن شما میتوانید داخل سایت با نوشتن کلمه مدل مباحث زیر را کامل مشاهده کنید.

کسب و کار یعنی کاری که با هدف کسب سود انجام میشه ولی ممکن سود بدست نیاریم .

انواع کسب و کار :

  • خرده فروشی
  • عمده فروشی
  • ساخت و تولید مصنوعات
  • خدماتی و کشاورزی
  • بهره برداری از منابع طبیعی و در نهایت واردات و صادرات

انواع خرده فروشی :

خرده فروشی فروشگاهی

خرده فروشی غیر فروشگاهی

مثلا شیرین عسل خودش فروشگاه میزنه می فروشه تو سوپر مارکت ها هم پخش میکنه .

خرده فروشی مغازه های کوچک مثل بقالی

خرده فروشی های فروشگاه های زنجیره ای مثل شهروند و رفاه

خرده فروشی حق امتیاز مثل ایس پک

خرده فروشی های حراجی مثل فروشگاه تختی

ساخت تولید مصنوعات :

یعنی کفش درست میکنند اون عمده فروش و خرده فروش چیزی تولید نمیکنند اینها کفش .اثاثیه منزل . لباس .

فرق اینها با عمده و خرده فروش ها اینه که هزینه اولیه شان بیشتر است، چون باید از کارخانه تهیه کنند .

نکته : یکسری از کسب و کار خدماتی مهارت محورند یکسری تجهیزات محورند مثلا هتل تجهیزات محوره باید ساختمان داشته باشه خدمات کامپیوتری که میره دم خونه مردم مهارت محوره ولی اگه دم مغازه درست کنی تجهیزات محور.

است .

انواع مدل کسب و کار :

کسب و کار واقعی و مجازی: یعنی هم فروشگاه اینترنتی دارن. هم واقعی مثلا مغازه فرش فروشی بصورت الکترونیکی و داخل مغازه فرش های خودشو می فروشه .

کسب و کار ابونمان: مثل باشگاه میمونه یک ماه ۵۰ هزار تومان میدهید هرچقدر میخواهید استفاده می کنید .

کسب و کار طعمه و قلاب: مثل ایرانسل سیم کارتاشو ارزون میده ولی مکالمه ان هزینه داره .یا دسته تیغ یکبار میخری ولی تیغش دائما کند میشه و باید تیغ براش بخری .

کسب و کار انحصاری: مثل ایران تو برق که برق فقط یک شرکت ارائه می دهد .

کسب و کار حذف  واسطه: مثل جمعه بازار . واسطه مثل سمساری که جنس رو از شما ارزان میخرند و خیلی راحت گران می فروشند.

کسب و کار کم هزینه: مثل کترینگ ها جا برای نشستن نمیزاره غذاشو ارزان تر میفروشه .

کسب و کار حراجی: مشخصه.

کسب وکار جمعی: مثل اتحادیه ها. مثلاً راننده تاکسی ها باید سالانه یا ماهانه مبلغی به تاکسیرانی پرداخت کنند.

کسب و کار فریمیوم: مثل نرم افزارهای اندروید که از بازار دانلود میکنید تا یک جایی رایگان بعدش پولی میشه که بهش میگن فریمیوم .

ایشان در مورد نقطه سر به سر توضیح دادند و در اخر خانم اقا صادقی و خانم مرتضوی ارائه کتاب خود را دادند . خانم اقاصادقی در مورد درامد زایی گفتند که چطوردرامد بدست بیاوریم . باید استقلال مالی داشته باشیم. از انچه در ذهن شما می گذرد، بیشتر پیش بروید . خانم مرتضوی هم در مورد باورها صحبت کردن اینکه افراد ایرانی شایعه ساز هستند فقط رویا سازی نکنید، به واقعیت برسانید. متناسب با سرمایه خودت استارت یک کاری رو بزن به مرور زمان توسعه اش بده .خلاصه مطالب ایشان میشه نابرده رنج گنج میسر نمی شود .

با ارزوی سلامتی و سربلندی تک تک شما دانشجویان عزیز را به خداوند متعالی می سپارم و از شما بزرگواران که در حین گزارش کار شوخی کردم عذرخواهی میکنم .

نام حافظ رقم نیک پذیرفت ولی

                                                                                       پیش رندان رقم سود و زیان این همه نیست

گزارشات جلسات دیگر درس کارآفرینی واحد ۵۵

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *