گزارش جلسه پنجم درس خدمات الکترونیک – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: خدمات الکترونیک
شماره جلسه: ۵
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۲۴
درجه کیفی: A
تهیه کننده: معصومه تقییان اردستانی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

خدمات الکترونیک
خدمات الکترونیک

در اول کلاس استاد اسلاید های بچه ها را که برای درست کردن پاورپوینت ارائه کتاب بود رو دید راهنمایی کرد و یک نمونه از کار یکی از دانشجو ها رو انتخاب کرد و درس را شروع کرد  که در مورد ضرورت خدمات الکترونیک بود.

 که به طور کلی مزایای استفاده از خدمات الکترونیک را می توان به پنج دسته تقسیم کرد که شامل موارد زیر بود:

  • بستر ارتباطی و اطلاعاتی
  • از بین رفتن واسطه ها
  • افزایش قدرت خریداران و پیدایش بازار های جدید برای تولید کنندگان
  • سفارشی کردن  محصولات و
  • خدمات پشتیبانی قوی

*-. سوال . –*

می خواهیم بدانیم خدمات الکترونیک چطوری باعث ایجاد بستر ارتباطی اطلاعاتی می شود؟

*-. پاسخ . –* ::. مثال .:: داخل یک سایت می توانیم انواع اقسام موبایل را باهم مقایسه کنیم اما داخل یک مغازه تعداد محدودی موبایل هست . پس یک دلیلی که باعث می شود ما به سمت خدمات الکترونیک بریم همین می باشد که می توانیم داخل کامپیوتر با یک جستجو ساده اطلاعات را سریع بدست آوریم بنابراین خدمات الکترونیک هم بستر اطلاعاتی و هم بستر ارتباطی می باشد قبلا برای ارتباط داشتن با یک نفر باید نامه می فرستادیم که زمان زیادی طول می کشید اما الان راحت با یک ایمیل راحت و سریع ارتباط برقرار می کنیم پس خدمات الکترونیک یک بستر ارتباطی و اطلاعاتی برای ما فراهم می کند.

دومین دلیل حذف واسطه ها یعنی واسطه ها را از بین بردن ::. مثال .:: وقتی به یک فروشگاه  قطعات کامپیوتری در داخل بازار مواجه می کنیم می خواهیم هارد کامپیوتر را تعویض کنیم به خاطر وجود هزینه هایی مثل کرایه کلان فضا و غیره … قیمت هارد بالاتر می رود اما اگر همین هارد را از یک سایت خریداری کنیم به خاطر نبود این هزینه های کلان و فضا و خذف وابسته ها قیمت ما خیلی مناسب تر می باشد و این صورت هم وابسته ها برداشت شده و هم سود زیادی ایجاد می شد و با توجه به بحث هفته گذشته وقتی ای تی وارد می شد بعضی  از شغل های جدید ایجاد می کند و شغل هایی را از بین می برد که ماشین آلات بتواند جای آن ها را بگیرد.

*-. سوال . –*

چرا خدمات الکترونیک قدرت خریداران را  زیاد می کند ؟ 

 *-. پاسخ . –* وقتی ما می خواهیم یک وسیله را بخریم باید کلی جستجو تا بتوانیم او  وسیله را با اون خصوصیاتی که ما می خواهیم تهیه کنیم اما داخل سایت به خاطر وجود انواع جنس می توانیم خیلی سریعتر می توانیم همه مدل و همه قیمتی از جنس مورد نظرتان را پیدا کرده و تهیه کنیم که این باعث می شود قدرت چانه زنی افراد هم زیاد شود.

قسمت دیگر از دسته سوم این مزایا پیدایش بازار جدید برای تولید کنندگان می باشد و اینجا هم می خواهیم بدانیم چگونگی تاثیر خدمات الکترونیک بر این موضوع را. در دنیای حقیقی به خاطر فاصله جغرافیایی مشتریان قدرت انتخاب زیادی ندارددر واقع خدمات الکترونیک به تولید کنندگان امکان جهانی شدن محصولات را باهزینه کم می دهد به طور مثال  جلد ۵ هری پاتر در شب اول فروش آنلاین خود فروش ۱ میلیون جلد را در جهان داشته و به خاطر همین وقتی از بازار آنلاین استفاده کنیم باعث می شود بازار جهانی بشود یا یک مثال دیگر این می باشد که ما می خواهیم برای یکی از دوستانمان از هلند گل تهیه کرده و به آمریکا بفرستیم این کار را می توانیم با استفاده از وابسته هایی که در این کار وجود دارد انجام دهیم به سایت مورد نظر رفته و گل را تهیه کرده و ارسال کنیم

یکی دیگر از مزایا استفاده از خدمات الکترونیک : سفارشی کردن محصولات است.

*-. سوال . –*

چرا اینترنت باعث سفارشی شدن محصولات می شود؟ 

*-. پاسخ . –* ::. مثال .:: اگر مثلا بخواهیم یک وسیله ای را بخریم داخل سایت می توانیم روی آن تغییراتی ایجاد کرده به سلیقه خودمان رنگ شکل اندازه آن را تغییر دهیم و بعد خریداری کنیم اما داخل فروشگاه این کار ممکن نیست.

قسمت دیگر پنجمین مزایا خدمات پشتیبانی قوی در اینجا هم خدمات الکترونیک یک ابزاری را ایجاد می کند که ما راحت انتقاد ها نظرها و سوالات خودمان را از فروشندگان بپرسیم و مزایت آخر پیدایش موسسات نوپا می باشد و اینجاهم برای مایک سوال می شود:

*-. سوال . –*

چه چیزی باعث می شود که موسسات نوپا اقتصادی ایجاد شود؟ 

 *-. پاسخ . –* اگر بخواهیم یک فروشگاه بزنیم نیاز به در آمد زیادی داریم اما با هزینه بسیار اندک می توانیم سایت بزنیم و با یک سود بسیار آن را کار را انجام دهیم. بنابراین یک سری شرکت هایی میان داخل اینترنت که اگر می خواستن فروشگاه در بیرون ایجاد کنند چند سال طول می کشید رشد کنند اما داخل اینترنت حدود ۶ ماه طول می کشد قبلا داخل سایت وسیله های جزئی به فروش می رفت اما الان همه جور وسیله ای چه کوچک چه بزرگ به فروش می رسد به خاطر همین خدمات الکترونیک موسسات نوپا جدیدی ایجاد کرد.

انواع خدمات
انواع خدمات

بحث دیگر این جلسه در مورد دفتر خدمات الکترونیک و خدمات پیشخوان بود. این نوع دفتر ها دفاتری هستن که دولت ایران برای ارائه خدمات الکترونیک در کل کشور برای مردم ایجاد کرده است و در حدود ۱۶ هزار دفتر پیشخوان با عناوین مختلف در کشور برای مردم ایجاد کرده است و در حدود ۶ هزار واحد آن در  شهرها می باشد که برای مثال امور بیمه ای تخلفات رانندگی تعویض گواهینامه در این دفاتر انجام می شود خدمات الکترونیک که به روستا ها انجام می شود به ۴ دسته تقسیم می شود.

این هم از جلسه خدمات الکترونیک در آخرین یکشنبه سال۱۳۹۳

جلسه خدمات الکترونیک در آخرین یکشنبه سال 1393

جلسه خدمات الکترونیک در آخرین یکشنبه سال۱۳۹۳

گزارشات جلسات دیگر درس خدمات الکترونیک واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *