مشخصات گزارش
نام درس: خدمات الکترونیک
شماره جلسه: ۱۴
تاریخ جلسه: ۹۴/۰۳/۰۴
درجه کیفی: + A
تهیه کننده: علی اکبر عیسی نیا
توجه
گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.
در ابتدای جلسه آنچه بیشتربه چشم می آمد، عدم حضور و غیبت تعدادی از دانشجویان در کلاس بود که موجب شد کلاس با تعداد ۱۵ دانشجو برقرار شود. البته دو نفر از دانشجویان نیز با تاخیر و در بین مباحث به جمع دیگران اضافه شدند.
با توجه به اینکه در جلسه سیزدهم پاورپوینت تمامی مباحث مطرح شده (آموزش الکترونیک) در کلاس آماده نبود، در ابتدا مروری بر مبا حث مذکور بدین نحو صورت گرفت:
چرا کشورهای مختلف به سمت آموزش الکترونیک رفته اند؟ با مطرح کردن دلایلی از کشورهایی چون:
- کشورهای استرالیا و کانادا: با توجه به گستردگی زیاد، جمعیت آنها پراکنده بوده و نمی توان به راحتی افراد را جهت آموزش حضوری گردآوری کرد.
- کشورهای چین و هندوستان: دارای تراکم جمعیت اند، خیلی شلوغند و ظرفیت کامل برای برگزاری کلاس نداشته و محدودیت بودجه آموزشی دارند
- کشورهای امریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و ژاپن: جمعیت این کشورها پیر شده بنابراین نیاز به آموزش افراد مسن دارند.
- کشورهای پاکستان و ایران:
- در این کشورها افراد علاقمند به تحصیل بوده ( متقاضی تحصیل در دانشگاه زیاد است)
- نیاز به تربیت کادرآموزشی شاغل در مدارس و دانشگاه ها دارند (دلیل آن این است که با توجه به تعداد زیاد متقاضیان تحصیل، باید یکسری افراد برای آموزش آنها وجود داشته باشد پس این افراد باید به نحوی آموزش ببینند)،
- تعداد زیاد کارمندان
بدلیل وجود یکسری مسائل یکسان و مشابه در این کشورها
- کشور های افریقایی:
بدلیل تنگناهای اقتصادی، آموزش از راه دور ارزان تر تمام می شود.
- انواع آموزش از راه دور:
آموزش مکاتبه ای، آموزش رادیویی-تلویزیونی، آموزش اینترنتی و آموزش چند رسانه ای
آموزش اینترنتی جزیی از آموزش الکترونیکی است و آموزش الکترونیکی جزیی از آموزش از راه دور است.
- آموزش مجازی :
- آموزش مجازی همزمان:
افراد همزمان راٌس یک ساعت مشخص به شبکه وصل می شوند. به عبارتی همان بحث کلاس درس است.
- آموزش مجازی غیرهمزمان:
اطلاعات در سایت مربوطه قرار داده شده، افراد هر زمانی که تمایل داشته باشند به سایت متصل شده از اطلاعات بهره می برند.
- آموزش ترکیبی:
افراد اطلاعات قرار داده شده درسایت را هر زمانی که تمایل داشتند مطالعه کرده، راس یک ساعت مشخص به (چت ) تبادل اطلاعات با استاد می پردازند.
سامانه مدیریت آموزش الکترونیکی LMS – LEARNING MANAGEMENT SYSTEM
نرم افزاری است که فعالیت آموزش گیرنده را ثبت و پیگیری می کند و روند یادگیری آموزش را بطور خودکار مدیریت می کند.
- قدرتمند است و در سطح سازمان و باعث همکاری سازمان ها و مشارکت آنها می شود.
- می توان گفت همان مدرسه آموزش الکترونیکی است. می شود آموزش بطور مجازی برگزار می شود.
- استفاده آموزش گیرندگان از نرم افزار جهت تحصیل و یادگیری در زمانی که در شبکه حضور دارند که بعبارتی بیشتر شبیه وارد شدن دانشجو به کلاس است.
ایجاد تالارهای گفت و شنود با دانشجویان
ایجاد آزمون های آنلاین: بطوریکه از این به بعد، امتحانات میان ترم بصورت آنلاین برگزار گردد.
ایشان همچنین می تواند از طریق نرم افزار نت اسکول (NetSchool) برای هر کدام از دانشجویان فایل بفرستند یا یک تخته وایتبرد طراحی کرده و به آموزش بپردازند یا دانشجویان می توانند سوالات خود را بدون ایجاد همهمه بصورت چت بر روی سیستم استاد بفرستند و همزمان جواب را دریافت کند که می توان این روند را یک روند ال ام اس عنوان کرد . این پروسه زمان بازکردن سیستم پرسیده می شود و با انتخاب گزینه class room بجای network می توان آنرا را فراهم کرد.
مبحث بعدی که مطرح شد نقد این جمله بود:
در LMS دانش آموزان واحدهای درسی را انتخاب کرده و مطالب درسی را دریافت و به تکمیل تمرین های درسی می پردازند و به شرکت در امتحانات می پردازند و با استاد و دیگر دانش آموزان ارتباط برقرار می کنند. نکته خنده دار این مطلب این است که در حالت عادی به مدرسین دانشگاهی استاد و به مدرسین مدارس معلم می گویند ولی در این مطلب با وجود آوردن واژه دانش آموز باز هم از واژه استاد استفاده شد.
مبحث دیگری که مطرح شد معرفی سایت انتشارات آها بعنوان سایتی در زمینه سامانه مدیریت آموزش الکترونیکی بود که با برگزاری امتحانات آنلاین تستی و تشریحی در حال پیشروی در این زمینه است.
تمام سیستم های مدیریت آموزشی ویژگی ها و مشخصات مطلوبی دارند ولی قابلیت های متفاوتی نیز دارند:
- برخی برای شبیه سازی کلاس و فعالیت آموزشی است.
- برخی محیط های سه بعدی و سرگرم کننده مانند: سی دی های آموزشی کودکان.
- برخی ویدیویی است. بمانند سایت Coursera که ارائه دهنده جدیدترین کلاس های آموزشی دنیاست که بدون ارائه مدرک آن رایگان است. یا سایت مکتب خانه که ارائه دهنده درس های دانشگاه شریف است بدون ارائه مدرک
پروژه برای نمره بالای بیست:
بررسی سایت های فعال در زمینه LMS بمانند سایت انتشارات آها یا دیگر سایت های ایرانی مشابه (ارائه در جلسه بعد )
بحث آخر در کلاس مطرح شده این هفته :
مزایای استفاده از LMS بود که شامل:
- کاهش هزینه های آموزشی، ایاب و ذهاب
- کاهش اتلاف وقت کارآموز
- آموزش تعداد زیادی کارآموز در مدتی کوتاه
- کاهش مشکلات اداری ناشی از انجام مراحل ثبت نام و…
- افزایش توانایی و مهارت کاربران برای فراگیری اطلاعات
- ارائه قوی تر عناصر گرافیکی مانند استفاده از نمودار و شکل و..
گزارشات جلسات دیگر درس خدمات الکترونیک واحد ۵۵