گزارش جلسه چهاردهم درس کارآفرینی – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۱۴
تاریخ جلسه: ساعت اول –  ۹۴/۰۳/۰۴
درجه کیفی: B
تهیه کننده: مریم دستورانی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

به نام خدا

استاد امروز ساعت ۸:۴۵ سر کلاس حضور پیدا کردند. البته علت تاخیر داشتن بخاطر کلاس خلاقیت بود که ساعت ۱۰ تا ۱۲ قرار بود تشکیل بشه و ایشان در قسمت آمفی تأتر دانشگاه سخت مشغول فعالیت بودند و این باعث شد که ۴۵ دقیقه دیرتر بیان سر کلاس و بعد ازیه سلام احوال پرسی با بچه ها گفتند که هر کسی که امروز نیاد، ۴ نمره ازش کم میشه و سپس شروع به درس دادن کردند…

روش های افزایش خلاقیت:

  • شرکت در دوره های آموزشی : مثلاً هر کسی بیشتر معما حل کنه راحتتر میتونه معما حل کنه و میشه فیلسوف معما حل کردن.
  • عدم قضاوت فوری : یعنی سریع تا یه چیزی رو میبینیم ربطش ندیم به موضوع خاص.
  • شناخت ریشه مسئله: تفاوتی که با نشانه ی مسیله داره اینه که اگر مثلا شما سرتون درد میکنه، سر درد میشه نشانه ی مسیله و ریشه ی مسیله مثلا میتونه سوء هاضمه باشه.
  • شک ها : آدم ها باید به هر چیزی شک کنند. تشکیک برای افزایش خلاقیت چیز خوبیه.
  • تخیل : افراد ی که تخیلشون بالاست، معمولاً خلاقیتشون هم بالاست.
  • تصور و تجسم : یعنی بتونیم موارد رو تو ذهنمون تصور کنیم.
  • نگاه جدید به موضوعات :مثلا یه سری شاعر داریم مثل سهراب سپهری که میگه چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید.

بعد از این موضوع استاد گفتند که خلاقیت یه فرآیندی داره که اولین مرحلش:

  • گردآوری اطلاعات : ما اگر بخواهیم یه گردآوری دانش و اطلاعات داشته باشیم، باید بتونیم در زمینه های مختلف مطالعه کنیم و در گروه های حرفه ای عضو بشیم و در همایش های حرفه ای شرکت کنیم.
  • پرورش : شاید بهترین راه پرورش خلاقیت کار کردن با بچه هاست. آدم واقعا خلاقیت رو از بچه ها یاد میگیره. معمولاً آدما هر چی بزرگتر میشن ذهنشون چارچوب مند تر میشه.

قبل از خواب اگر به یه موضوعی فکر کنید، خیلی اوقات تو خواب سراغتون میاد.

خواب ضمیر نا خود آگاه آدم هاست.

  • تجربه ی ایده : معمولا آدم ها تا قبلش انجام میدن اما به تجربه ی ایده نمیرسن.
  • رویا پردازی و کار در محیط آزاد یا کار در منزل و منابع کافی و چرت زدن وجو مناسب و فشار و …

تکنیک PMI

بعد از اتمام این بحث استاد یه عکس نشون داد که تو یه خیابون همه ماشین ها زرد بود و گفت فرض کنید تمام اتومبیل ها رنگ زرد زده شده و برای این عکس ۱۰ تا موضوع مثبت و ۱۰ تا موضوع منفی و ۵ تا موضوع جالب براش بنویسید.

+ : تفاوت قیمت رنگ نداره و رنگ شادیه و در شب دید بهتره

– : چشم رو اذیت میکنه و ممکنه ماشینمون رو اشتباه سوار بشیم و تنوع نداره و کارخونه های رنگ ممکنه ورشکست میشه و آزادی انتخاب نداریم

جالب : رنگ تهران میشه رنگ زرد و ماشین هم دیگرو سوار میشیم

بعدش استاد گفتند ۴ تا سوال میدم یاد داشت کنید جلسه بعد برای هر کدوم ۱۰ تا مثبت ۱۰ تا منفی و ۵ تا جالب بنویسید و بیارید. و گفتند اگر درست جواب بدین نمره بالای ۲۰ داره ولی اگر اشتباه جواب بدیم نمره بالای ۲۰ کم میشه.

و بعد از این بحث استاد نوآوری رو تعریف کردند.

نوآوری: اون چیزی که تو ذهنه بیاد روی عمل به این میگن نوآوری. پس نواوری زمانی رخ میده که ایده به صورت محصول یا فرآیند یا خدمت باشه و باید بتونیم که بفروشیمش.

نواوری ۵ تا حالت داره:::

  1. محصول جدید بدیم: مثال :: یه کفشی بپوشیم که نیم متر بریم بالا رو هوا معلق بمونیم.
  2. منابع جدید باشه: مثال :: گوشیا با میوه درست بشه
  3. فرآیند جدید باشه: مثال :: یه چیزی باشه که همبرگر رو بذاریم توش آماده بده بیرون مثل توستر
  4. بازار جدید: مثال :: تا الان تهران میفروختی حالا بری یزد بفروشی
  5. ساختار: مثال :: همین کاری که خوده استاد میکنن همه استادا یه جور نمره میدن ولی استاد ملا باقر یه جوره دیگه نمره میده

و بعد از این استاد یه عکس نشون دادند که بیانگر این بود :

هر نفسی که میکشیم داریم به مردن نزدیکتر میشیم.

* … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * …

و بعد استاد پرسید که کیا ارایه دارند؟

که ۲ نفر بودن آقای رضایی و خانم ملا زینعلی

* … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * …

بعد آقای رضایی اومدن که کتابشون رو ارایه بدهند:

نام کتاب : تبلیغات بازرگانی در ایران و جهان

و نت برداری من از این موضوع :::

تبلیغات بازرگانی مخالفان زیادی دارد و معروفترین تبلیغات پاپیروس طبس است.

و در مورد تاریخ تبلیغات صحبت کردند و در مورد تبلیغات در ایران که به دو بخش قبل و بعد انقلاب اسلامی تقسیم می شود.

نصب آگهی فقط در نقاطی که مشخص میگردد مجاز است و نباید باعث فساد اخلاقی و جریحه دار شدن احساسات دینی و ملی گردد. نباید مردم را بفریبد و به مردم دروغ القا کند.

اعلانات دولتی باید با کاغذ سفید و اعلانات شخصی باید با کاغذ رنگی چاپ شود.

دریدن و باطل کردن اعلانات ممنوع میباشد. مالکین عمارات شخصی حق منع از نصب اعلانات را دارند.

* … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * … * …

و بعد نوبت به ارایه خانم زینعلی رسید.

نام کتاب: روانشناسی شایعه و روشهای مقابله

نویسنده: دکتر غلامعلی افروز

و نت برداری من از این موضوع:::

آدمها ذاتا اجتماعی و نیازمند ارتباط با دیگرانند.ب عضی اوقاتیه شایعه بطور باور نکردنی بزرگ میشه که حتی توضیحات منابع رسمی دولت هم نمیتونه اون شایعه رو تکذیب کنه و از فکر مردم خارج کنه.شایعه بسیار سریع منتشر میشه.

شایعه چیست؟ خبر یا اطلاعات تایید نشده ای است که مورد توجه گروه یا جمعیت خاصی قرار می گیرد و از شخصی به شخص دیگر بدون هیچ دلیل و مدرکی منتقل می شود. بطور کلی شایعه ادعایی است که پر از شک و تردیده.

خط باریکیه بین واقعیت و خیال.

شایعه عمدتاً مربوط به وقایع مهم و اشخاص مشهور سازمان و نهادهاست.

شایعه موضوع مهمیه که بدون اینکه صحت آن مشخص شود، منتشر می شود.

گزارشات جلسات دیگر درس کارآفرینی واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *