مشخصات گزارش
نام درس: خدمات الکترونیک
شماره جلسه: ۴
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۱۷
درجه کیفی: + B
تهیه کننده: اکرم سیاه لرگانی
توجه
گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.
هوالوهاب
در شروع کلاس استاد مروری داشتند به موضوع ارائه ها و به دانشجویانی که کتاب تهیه نکرده بودند در این خصوص تذکراتی داده شد که اگر جلسه اینده کتاب تهیه نکنند، ۲نمره منفی خواهند گرفت.
جستجو:
وقتی در گوگل چیزی را سرچ میکنیم با چند عنوان روبرو میشویم:
- آدرس سایت.
- نام سایت.
- توضیحات مختصر درباره محتویات و فعالیت آن سایت.
به هدف نخوردن جستجو چند حالت دارد:
- یا خیلی صفحه باز میشود یعنی بیشتر از ۲۰ تا ۱۰۰ صفحه.
- یا هیچ صفحه ای باز نمیشود .
البته هر دوی این موارد به منظور به هدف نخوردن جستجو است.
برای مثال قرار شد چیزی را در گوگل سرچ کنیم که هیچ صفحه ای برایش باز نشود. مانند: صدای ژوژش
یا چیزی را سرچ کنیم که برایش میلیونها صفحه باز شود. مانند: فن آوری اطلاعات.
..: توجه :.. وقتی املای صحیح کلمه ای را جهت سرچ بلد نیستیم بهتر است به این شکل تایپ شود: *****inform
..: توجه :.. موتورهای مختلفی برای جستجو داریم که میتوانیم توسط آنها افراد و فیلم و موسیقی و …را جستجو کنیم. دو موتور جستجوی مشهور گوگل و یاهو نام دارند. که در واقع گوگل امکان جستجوی ۱۳۴۶۹۶۹۰۰۰ تعداد صفحه وب را دارد که هر ۵ ثانیه یکی به این آمار اضافه میشود.
اثرات مستقیم این فناوری روی کار و فعالیت شغلی ما:
- انجام پروژه های مختلف بصورت آنلاین. (طراحی ماشین).
- خرید و فروش پررونق اینترنتی.
- تجارت و مدیریت تحت وب و بسیاری دیگر.
- شبکه های بین بانکی.
..: توجه :.. البته اثرات مستقیم این فناوری بر روی کار و فعالیت شغلی با بیان چند نمونه از مشاغل توسط دانشجویان تا حدودی نقض شد.
مجموع سیاستهای کلی سایت:
- ایدئولوژی: (شناسایی ایده ای که در جامعه مطرح شود).
- عملیات ها.
- فناوری.
مهمترین نمونه های سایتهای تجاری:
- سایتهایی که معرفی کالا و عملیات فروش روی خط و سرویس دهی و امنیت را یکجا در خود دارد تا ارتباط مستقیم فروشنده و خریدار در آن میسر گردد. مانند سایتهای تجاری شرکتهای بزرگ سایتهایی که shopping cart دارند و معروف به storefront هستند.
- بازارچه الکترونیکی که امکان جستجو و خرید انواع محصول را از فروشندگان مختلف برای خریدار فراهم میکند.www.amazon.com
- سایتهای حراجی با روش و متدهای سایت حراجی معروف به Auction
- جای دادن تمام اطلاعات مورد نیاز بیننده سایت در خود از قبیل اخبار و ورزش و اطلاعات آب و هوا و اطلاعات بازار بورس که به آنها portal گفته میشود.
دو نوع قیمت گذاری در Dynamic-pricing داریم:
- Name-your-price
- پیدا کردن محصول موردنظر مشتری با توجه به قیمت اعلام شده از طریق سایت با کمک ارتباطات. مانند: www.priceline.com
- Demand-sensitive price
- خریدهای مشابه را نگه داشته و در نهایت یکی انجام میدهد و هزینه های جانبی بین تمام خریداران سرشکن میشود و قیمت نهایی کمتری برای مشتری رقم میخورد مانند www.marcata.com
..: توجه :.. مشکل این سایتها این است که ممکن است کلاهبرداری کنند.
- سایت مبادله کالا به کالا
سایتها به دو دسته تقسیم میشوند:
- سایتهای اطلاع رسانی مثل اخبارروز و ….
..: توجه :.. در اینگونه سایتها کافیست آدرس را وارد کنیم تا از اطلاعات موجود در سایت بهره مند شویم.
- سایتهای ارائه دهنده خدمات.
..: توجه :.. در اینگونه سایتها حتما باید ثبت نام کنیم تا بتوانیم از خدماتشان بهره مند شویم.البته این از تفاوتهای بین سایت اطلاع رسانی و سایت ارائه دهنده خدمات است.
- وارد عمل شدن به عنوان شخص ثالث.
امنیت اطلاعات: یعنی حفاظت اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی از فعالیتهای غیرمجاز.
..: توجه :.. امنیت اطلاعات تنها توسط سازمان مختل نمیشود بلکه توسط همکاران و دوستان هم ممکن است مختل شود.
ما در امنیت ۳ هدف را دنبال میکنیم:
- محرمانه بودن اطلاعات.
- قابل دسترس بودن اطلاعات.
- یکپارچه بودن اطلاعات.
فصل دوم: تعریف و ضرورت خدمات الکترونیک
امروزه جامعه بیشتر به سمت خدمات رفته تا تولید.
چند نوع خدمات داریم:
- خدمات حرفه ای تخصصی (هر کسی توانایی ارائه این نوع خدمات را ندارد.مانند خدمات مشاوره و یا خدمات مالی و ..).
- خدمات تجاری بازرگانی (خرده فروشی و تعمیر و نگهداری و …).
- خدمات زیربنایی (ارتباطات و حمل و نقل).
- خدمات فردی و اجتماعی (رستوران و آموزش و بهداشت و …).
هر خدمتی شامل :
- کردارها (چیزی که در رفتارمان نشان میدهیم و قبل از انجام کار است).
- فرآیندها ( یک سلسله فعالیتهای پشت سر هم).
- عملکردها (کاری را که انجام داده ایم).
یک خدمت فعالیت یا مجموعه ای است از فعالیتهای کم و بیش ناملموس که معمولا و نه لزوما در تعاملات بین مشتری و کارکنان خدمات و یا منابع فیزیکی یا کالاها و یا سیستمهای عرضه کننده خدمات صورت میگیرد و به عنوان راه حل هایی برای مشکلات مشتری ارائه میشود.
بنا به تعریف چرا گفته شده است فعالیتهای ناملموس؟
*-. پاسخ . –* با ::. مثال .:: برخی از دانشجویان صرفا جهت نمره گرفتن در کلاس حضور پیدا میکنند. تعدادی دیگر جهت یادگیری . هر کدام از این دو گروه دید متفاوتی نسبت به کلاس دارند. یک گروه اذعان میدارد که خدمت خوبی در کلاس ارائه شده و دیگری عکس اینرا میگوید.
بنا به تعریف چرا گفته شده است معمولا و نه لزوما در تعاملات بین مشتری و کارکنان خدمات و یا منابع فیزیکی و کالا و خدمات صورت میگیرد؟
*-. پاسخ . –* چون خدمت همیشه با مبادله کالا همراه نیست بعضی اوقات منابع فیزیکی در آن دخیل است. مثلا در رستوران منابع فیزیکی هم هست اما در مشاوره اینطور نیست.
مفهوم خدمات الکترونیک:
- کیفیت خدمات الکترونیک: امکان ارائه خدمات کارامد و موثر برای کاربران از طریق وب سایت.
- متفاوت بودن نحوه برداشت کارکنان از کیفیت خدمات در یک محیط وب مقایسه با یک محیط غیر وب
- متفاوت بودن عقاید و تصورات افراد نسبت به فن آوری میزان پذیرش و کاربرد فن آوری.
مقایسه خدمات الکترونیک و سنتی:
- نحوه تبادل اطلاعات (سرعت بیشتری در خدمات الکترونیک است).
- انتقال اطلاعات در تجارت سنتی از طریق ارتباط چهره به چهره یا حداکثر بوسیله تلفن و سیستم پستی.
گزارشات جلسات دیگر درس خدمات الکترونیک واحد ۵۵