گزارش جلسه چهارم درس مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی – واحد طبرسی

مشخصات گزارش

نام درس: مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی
شماره جلسه: ۴
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۱۶
درجه کیفی: A
تهیه کننده: شمیم فخامتی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

در این جلسه بر خلاف جلسه پیش که استاد درس ندادند و روی اصول تهیه پاورپوینت و تمرین های بچه ها تمرکز کرد، شروع به درس دادن کردند که مطالب آموزش داده شده را باید روی پروژه خود پیدا سازی کنیم  ، درس این جلسه با ارزش های محوری سازمان (Values)  آغاز شد که شامل بخش های است که به ۲ نمونه آن اشاره کردم :

  • ارزش های زیر بنای فرهنگ سازمان هستند (یک سازمان به چه اصولی پابند است)
  • ارزش ها بیانگر بایدها و نباید ها و چارچوپ حرکت و خطوط قرمز هستند.

به طور مثال ما به هیچ وجه به مشتری دروغ نمی گوییم ” می تواند یه ارزش برای ما باشد.

 ارزش های چند شرکت که در کلاس مطرح شد به طور نمونه :

کوکاکولا :

  • §       رهبری
  • §       یکپارچگی
  • §       تعامل

Apple :

  • §       همدردی برای مشتری
  • §       چیزی در اجتماع اضافه کردن

بعد از بیان ارزش های محوری سازمان ، حال به بیان بیانیه ارزش ( Values statement) می پردازیم که دارای ۶ بخش است ، ۳ نمونه به عنوان مثال :

  • ارزش های اخلاقی پایه (صداقت ، امانتداری و … )
  • ارزش های مشتری ( مشتری مداری ، تکرین ارباب رجوع و …)
  • ارزش های کیفی (پایبندی به کیفیت ، رعایت استاندارد و …  )

مثالی که در کلاس مطرح شد بیانیه ارزش ، شرکت مهندسین مشاور صنعتی بود، ۲ نمونه از این بیانیه :

  • احترام به مشتریان در ایده ها و طرح آنها
  • رشد و بالندگی از طریق شایسته سالاری

بعد از شناخت نسبت به ارزش و بیانیه ارزش ، استاد از ما خواست تا برای پروژه خود ارزش ها و بیانیه ارزش خود را بنویسیم که کار سختی بود و نیاز به فکر کردن زیاد داشت.

عنوان بعدی بیان شده در کلاس فرآیند مدیریت استراتژیک بود که به عوامل داخلی و خارجی بخش بندی می شوند.

  • عوامل خارجی ( فرصت و تهدید) از عهده و کنترل ما خارج است مثل : افزایش نرخ ارز و …
  • عوامل داخلی ( قوت و ضعف) تحت کنترل ما است مانند : پرسنل و ..

و در کلاس به سیستم و محیط و تاثیری که بر هم دارند اشاره شد :

  • که هر سیستمی یک ورودی و یک خروجی یک فناوری دارد .
  • محیط بر سیستم اثر می گذارد ولی سیستم بر محیط تاثیری ندارد.

مثالی که مطرح شد توسط استاد : مد لباس در جامعه دانشگاه را تغییر می دهد اما دانشگاه تاثیرچندانی در تغییر مد لباس جامعه ندارد. دانشگاه به عنوان سیستم و جامعه به عنوان محیط ، سیستم بر روی محیط تاثیر چندانی نمی گذارد اما محیط برروی سیستم اثر می گذارد .

کارهای خوب در سیستم به عنوان قوت شناخته شده و کارهای غلط به عنوان ضعف هستند

تحلیل انواع محیط ها :

  • تحلیل محیط بیرون که به محیط داخلی و محیط عملیاتی و محیط خارجی دسته بندی می شوند و دارای دسته بندی هایی است.
  • تحلیل محیط کلان ( PESTEL) :
  • Political : سیاسی
  • Economical : اقتصادی
  • Social : اجتماعی
  • Technological : فن آوری
  • Environmental : محیط زیست
  • Legal  : قانونی
  • تحلیل محیط صنعت که به بیان قدرت چانه زنی خریداران و تهدید تازه واردین و …. اشاره دارد

رقبا ، مشتریان بالقوه ما را می برند.

وجود فقط یک فروشنده در یک مکان ، قدرت چانه زنی خریداران را پایین می آورد.

و در آخر ، به ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) می پردازیم  که استاد از ما خواستند تا این ماتریس را برای سایت خود طراحی کنیم که نوشتن این ماتریس هم کار سختی بود چون هیچ شناختی نسبت به تهدید ها و فرصت ها نداشتیم ، در این ماتریس ستونی به نام وزن و ستونی به نام امتیاز و ستونی به نام امتیاز وزن دار است که حاصل ضرب امتیاز در وزن (امتیاز موزون) است.

  • وزن : با توجه به صنعتی که در آن هستیم و عواملی که در صنعت تاثیر گذار است.
  • امتیاز : میزان اهمیتی که عوامل برای شرکت ما دارند.

برای امتیاز دهی :

  • فرصت ها : ۴ عالی و ۱ ضعیف
  • تهدید ها : ۱ شدید و ۴ کم اثر

استاد خلاصه نویسی کتاب و طراحی پاورپوینت ها را دید و به کسانی که خلاصه نویسی نداشتند نمره منفی دادند.

گزارشات جلسات دیگر درس مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی واحد طبرسی

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *