گزارش جلسه چهارم درس کارآفرینی – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۴
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۱۷
درجه کیفی: +B
تهیه کننده: مهسا مهرجو

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

بسمه تعالی

جلسه چهارم تقریبا با ۴۰ دقیقه تاخیر استاد ملاباقرشروع شد.

استاد پس ازسپاس و تشکرازدانشجویان به آن هایی که درجلسه حضورداشتند، ۱نمره بالای ۲۰ به خاطر تاخیر خودش و صبوری بچه ها اضافه کرد.

ابتدا اسلاید های درس مربوط به هفته های گذشته را سریع به نمایش گذاشت تا درس ها مرورشود.

سپس اهنگی ازعرفان به نام انعکاس پخش کرد و استاد ازدانشجویان خواست نت برداری کنند و نظرخود را درباره اهنگ بیان کنند. موضوع اهنگ ازدیدگاه من این بود که انسان با داشتن پول همه چیزرا میتواند بسازد حتی تمدن و فرهنگ کشوررا. همچنین دانشجویان نظرهای مختلف خود رابیان کردند. پس ازآن درباره ی اینکه چه شغلی برای چه کسی بهترین حالت را دارد، بحث کرد.

اگربخواهیم یک شغل راانتخاب کنیم چند حوزه مورد نظراست:

۱- دانش

  • دانش قدرت است ودانشگاه وظیفه دارد که این دانش را به ما اموزش دهد
  • اولین هدف رشته است، بعضی ها کسب دانش را با پول بدست می آورند
  • در ایران کافیست همه چیز را با پول خرید و بدست آورد.

۲- توانایی ذهنی

  • یه سری شغل ها نیازبه IQ بالا دارند مانند:خلبانی
  • انسانها با IQثابت به دنیامی ایند و با IQ ثابت ازدنیا میروند
  • IQ:هوش ریاضی,یعنی کسانی که ریاضی خوب حل میکنند
  • EQ:هوش هیجانی,یعنی بتوانیم احساس خود و دیگران را بشناسیم و مدیریت کنیم
  • SQ:هوش معنوی,درغرب خوب روی آن کار کرده اند,توکل وبرکت نیزجزهوش معنوی به شمار میرود

۳- استعداد

  • فرق هوش و استعداد: هوش در تمامی زمینه ها ولی استعداد درزمینه ای خاص کاربرد دارد
  • توانایی فطری فرد
  • پیش بینی کننده نوع ومیزان یادگیری فرد در زمینه های گوناگون درآینده
  • هرانسان دارای یک نقشه ژنتیکی است، آرایشی منحصربه فرد ازاستعدادها و قابلیت ها و خوب زیستن مستلزم شکوفایی این استعدادهاست

۴- مهارت

تجربه ای است که فرد برای انجام موقعیت کاری آموخته است، مهارت دردانشگاه بدست نمی آید بلکه با تمرین کردن بدست می آید

۵- رغبت

پس ازاتمام  این بحث رفتیم به سراغ بحث رغبت :         

رغبت:به معنی علاقه نیست زیرا رغبت علاقه ای است که ممکن است تغیرکند. وقتی میگوییم علاقه مند نیستیم ممکن است یاد نگرفته باشیم. خیلی اوقات علاقه مندی پس از داخل شدن به آن موضوع رخ میدهد نه قبل ازآن.

انواع رغبت:

۱:رغبت بیان شده

  • شفاهی
  • تغیربا گذشت زمان بخصوص در کودکان
  • پرسش ازفرد درباره ی عقیده اش وشغل معین
  • اعتبارعلمی پایین

۲:رغبت نمایان شده

  • به صورت عمل یا انجام شغل
  • منبع و منشا تصمیم گیری شغلی

۳:رغبت آزمون شده

  • ازطریق آزمون های هنجارشده مانند(سیاهه رغبت استرانگ)که نشان میدهد رغبت ما درچه حوزه ای است
  • ازطریق پاسخ گویی فردبه جدولی از مشاغل(نوشتن علاقه های خودبه ترتیب اهمیت)

ابتدااستاد از دانشجویان خواست تا ۱۰ تا از شغل های موردعلاقه خودرا به ترتیب اهمیت بنویسند سپس چند نفر را صدا کرد تا شغل هایی که نوشته بودند را بخوانند.

۶- تیپ های شخصیتی

پس  ازتمام شدن بحث رغبت به سراغ تیپ های شخصیتی رفتیم واستاد ازما خواست تیپ شخصیتی خود را بر اساس آنها بسنجیم.

۶ نوع تیپ شخصیتی داریم:

۱:واقع گرا,واقع بین:

  • علاقه مند به کاربا وسایل و ماشین-علاقه مند به کارهای خلاقانه- بی علاقه به فعالیت آموزشی و درمانی
  • صفات:اهل عمل-خودمحور-صرفه جو-سرسخت-غیراجتماعی-عضلانی-رک-مادی گرا
  • مشاغل مناسب:مشاغل فنی-کشاورزی و بعضی مشاغل خدماتی

۲:جست وجوگر:

  • علاقه مند به پژوهش وکارهای علمی درزمینه های ریاضی,فیزیک وزیست شناسی,شیمی
  • استفاده ازهوش به عنوان مهم ترین وسیله برای تعیین اهداف
  • صفات:کنجکاو-دقیق-تحلیل گرا-درون گرا-کمرو
  • مشاغل مناسب:منجمی-نویسندگی-طراحی-جراحی

۳:هنری:

  • علاقه مند به فعالیت پیچیده,ابتکاری و هنری-بی علاقه به کارهای قراردادی
  • صفات:عاطفی-خیال پرداز-شهودی-آرمان گرا-درون گرا-خلاق
  • مشاغل مناسب:بازیگری-مترجمی-موسیقی-ادبیات-مشاغل هنری

۴:اجتماعی :

  • علاقه مند به امورآموزشی و درمانی,بی علاقه به امور فنی و ماشینی
  • صفات:اهل همکاری-معاشرتی-صبور-مسئول-صمیمی-امدادگرا
  • مشاغل مناسب:رفاه  اجتماعی-مشاور-معلم-روان شناس

۵:متهور,بی پروا و دلیر:

  • علاقه مند به فعالیت رهبری
  • صفات:ماجراجو-هیجان طلب-بی باک-برون گرا-سلطه جو-قدرت کلامی بالا
  • مشاغل:فروشندگی-مدیریت-تجارت

۶:قراردادی:

  • علاقه مند به امور دفتری و تنظیم اطلاعات نوشتاری,بی علاقه به اموربی نظمی و پرهیزازکارخشن وابتکاری
  • صفات:محتاط-مطیع-منظم-صرفه جو-دوراندیش-وظیفه شناس-همرنگ جماعت شدن
  • مشاغل مناسب:اداری-منشی گری-حسابداری-بایگانی

ایشان گفتند که هر انسان میتواند ترکیب دوتیپ شخصیت باشد.

ودر آخر به علت کمبود وقت نیمی از مباحث ماند و دوستانی که ارائه داشتند به جلسه بعد موکول گردید.

پایان

گزارشات جلسات دیگر درس کارآفرینی واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *