بسم الله الرحمن الرحیم
از جلسه دوازدهم (شنبه ۹۶/۰۸/۰۶) تا جلسه شانزدهم (چهارشنبه ۹۶/۰۸/۱۰):
… مسألهی دیگری که هست این است که دانش آموزان در این سن (کلاس ششم)، خود احساس ابراز وجود و نوعی مقابله با معلم را دارند و طرح انتخاب بیشتر به آن ها این میدان را می دهد. به نظرم با طرح انتخاب، مرز میان دانش آموز و معلم بیشتر شکسته شده و آن احترامی که باید دانش آموز یاد بگیرد که به بزرگتر از خود بگذارد، چندان رعایت نمی شود. برای من خیلی عجیب بود که تعداد زیادی از دانش آموزان به بزرگتر از خود سلام نمی کنند یا از جای خود بلند نمی شوند در حالی که این مسأله، از ابتدایی ترین مسائل تربیتی ماست. در بعضی موارد که حاضرجوابی نسبت به معلم هم از آن ها مشاهده می شد! عرض بنده این است که اقتضای سن این دانش آموزان به خودی خود این مسائل را در پی دارد ولی با طرح انتخاب، زمینه برای بروز این مسائل بیشتر است. (در پایه ی سوم هم مشاهده می کردم که تعداد زیادی از دانش آموزان به بزرگتر خود نگاه می کنند و سلام نمی کنند ولی حمل بر بچگی آن ها می نمودم ولی در این سن، نگاه به بزرگتر و سلام نکردن، به نظرم از حیث مسائل تربیتی، قابل اغماض نمی باشد)!
در کلاس ششم، فشار کار بسیار بالاست و حضور دو یا سه معلم برای چک کردن تمارین ریاضی برای کلاس بیست و پنج نفره الزامی است و بهتر آن است که این کلاس به دو کلاس مجزّا تفکیک شود چون واقعاً فشار کاری بالاست و در واقع با این طرح جدید، برای هر دانش آموز تدریس خصوصی در کلاس صورت می گیرد.
یک نکته ی دیگری که از توجه به دانش آموزان متوجه شدم، تأثیر مکان در انتخاب درس مورد نظر آن هاست. وقتی تمامی دانش آموزان پایهی ششم در یک کلاس برای درس تفکر و پژوهش مجتمع شدند، زمانی که به دانش آموزان گفته شد که اگر این درس را نمی خواهید انتخاب کنید، به کلاس دیگری جهت چک کردن تمارین ریاضی خود همراه با معلم دیگری بروید، بعضی از دانش آموزان ابراز می داشتند ما می خواهیم در کلاس خود باشیم، حال هر درسی در آن جا تدریس شود. گویا از اینکه وارد کلاس دانش آموزان همپایهی خود شده بودند، حس خوبی نداشتند و احساس سرباری می کردند. به نظر بنده اگر قرار است دو کلاس با یکدیگر تلفیق شوند، بهتر است کلاس در یک مکانی غیر از دو کلاس قبلی آنها (مثل آزمایشگاه، نمازخانه و…) تشکیل شود تا حس ضعف به دانش آموزانی که از کلاس خود به کلاس دیگر همپایههای خود می آیند، دست ندهد و «مکان»، دلیل انتخاب درس مورد نظر نباشد بلکه خود درس و آمادگی دانش آموزان برای آن، علت انتخاب آن ها باشد.
ادامه دارد…