بسم الله الرحمن الرحیم
از جلسه دوازدهم (شنبه ۹۶/۰۸/۰۶) تا جلسه شانزدهم (چهارشنبه ۹۶/۰۸/۱۰):
… نکته ی بسیار زیبایی که در تدریس علوم از معلم محترم یاد گرفتم، ربط دادن ماده با معنویت و تقویت چشم آیت بین دانش آموزان بود. ایشان پس از طرح پرسش از دانش آموزان برای ویژگی های فلز و نوشتن آن ها بر روی تخته، از دانش آموزان خواستند تا بین خصوصیات فلز و زندگی انسانی ارتباطی پیدا کنند و روی کاغذ بنویسند. دانش آموزان، مطالب بسیار زیبایی نوشتند. با این کار، هم درس، بهتر در ذهن دانش آموزان تثبیت و هم مسائل تربیتی در این جا آموزش داده می شود و آن ها یاد می گیرند از این به بعد با دیدن مسائل مادی و طبیعی، ارتباطی بین آن ها و مسائل معنوی پیدا کنند و در زندگی خود به کار بندند. هم چنین ایشان به سوره ی حدید در قرآن که نام فلزی است، اشاره نمودند که بسیار به جا و مناسب بود.
در این هفته یاد گرفتم که وقتی دانش آموزان در تکالیف ریاضی، غلط های زیادی دارند، می توانیم آن ها را گروه بندی کنیم و هر دانش آموز قوی را سرگروه تعدادی از دانش آموزان قرار دهیم تا تکالیف آن ها را چک کند و برای آن ها مسائل درس را توضیح دهد. با این کار، هم روحیه ی همکاری و وحدت دانش آموزان با یکدیگر بالا می رود و هم کار چک کردن تمارین، سریع تر انجام می شود.
یاد گرفتم برای این که متوجه شویم دانش آموزان بر دروس خود در چه جاهایی تسلط و در چه جاهایی ضعف دارند، مناسب است که در پایان هر فصل ریاضی و علوم یا پس از چند درس از هدیه ها و فارسی و…. ، آزمونی گرفته شود.
در درس ریاضی یاد گرفتم، به دانش آموزان یادآوری کنیم که برای درک بهتر مسائل ریاضی، تا جایی که می توانند ابتدا مسأله را برای خود ساده کنند و آن را حل نمایند و سپس به حل کامل مسأله بپردازند.
در این درس (ریاضی) در مبحث جدول تفکر نظام دار، دانش آموزان یاد می گیرند اگر ذهنشان نظم داشته باشد، راحت تر می توانند به پاسخ مسائل دست یابند.
از دانش آموزی که مسائلش را خودش قبلاً حل کرده بود ولی الان در توضیح چگونگی حل مسائل مشکل داشت، پرسیده شد: «به نظرت برای این که مسائلی که قبلاً یاد گرفتی، یادت نره چی کار باید بکنی؟» یعنی از خود دانش آموز خواسته شد که برای حل مشکلش راهکار ارائه دهد. و در نهایت راهکار «تمرین و تکرار بیشتر» به او پیشنهاد و تأیید شد.
در پایه های پایین تر شکایت دانش آموزان از یکدیگر خیلی بیشتر بود. در پایه ی ششم، کمتر از یکدیگر شکایت می کردند و یک بار که شکایت کردند، به آن ها تذکر داده شد که این ها مشکلاتی نیست که خودتان نتوانید حل کنید! و یک بار دیگر که دانش آموزان از کثیف کاری دوستشان بر روی صندلی شکایت کردند، معلم محترم به آن ها گفتند که خودشان بروند تمیز کنند، و با این پیشنهاد، آن ها از شکایت خود منصرف شدند!
در زنگ علوم، کلیپی راجع به شهاب سنگ ها و هم چنین راجع به نحوه ی چینش مولکول ها در مواد مختلف و هم چنین کارتون لی لی حوضک مربوط به درس تفکر و پژوهش از طریق ویدیو پروژکتور اجرا شد.
ادامه دارد…