در درجه ی اول انسان ها با اتومبیل خود همانندسازی می کنند یعنی خود و آن یکی می شوند…. هدف از داشتن ماشین بهتر تنها راحتی یا ایمنی بیشتر نمی باشد بلکه این ماشین نماینده ی خود (self) آن ها می شود… هرچه حس خودآگاه یا ناخودآگاه انسان نسبت به خویشتن خود نا به سامان تر باشد و احساس بی ارزشی و عدم عزت نفس بیشتری داشته باشد، نیاز به این حشو و زوائد در وجود او بیشتر می شود؛ به عبارتی هرچه ظرف خود او خالی تر باشد با ابزارهای مادی بیشتری آن را پر می کند که در زبان روانکاوی به آن خود گسترش یافته (extended self) می گویند.
منبع:
مفیدی، آذردخت (۱۳۹۳)، مطلق در ذهن ایرانی، تهران: نشر قطره. ص ۲۷.