مشخصات تدوین، پژوهش یا پروژه
نام درس: کارآفرینی
موضوع: آداب حضور حرفهای در شبکههای اجتماعی مجازی
درجه کیفی: A
تنظیم: سمیرا بیروندپور
داستان این یادداشت
پیشنهاد اولیه این یادداشت با توجه به احساس نیاز توسط مدرس مربوطه داده شد به این صورت که پس از اینکه دانشجویان از سه صوت “آداب حضور در شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی“، “نکاتی درباره عکس پروفایل” و “آداب پرسشگری” که توسط آقای عادل طالبی تهیه شده است، نکته برداری کرده و نکات خود را در کلاس ارائه دادند، از یکی از دانشجویان به صورت داوطلبانه خواسته شد تا تمامی موارد مهم را در قالب ۲۰ نکته جمعآوری نماید.
به تدریج و با گذر زمان نیاز شد ضمن افزودن نکات دیگر، برخی بنا به نظر مدرس مربوطه با توجه به شرایط و واقعیات موجود تغییر کند. سه صوت فوق به همراه دو صوت تکمیلی در انتهای این نوشته موجود است. عکسنوشتهها از پیج اینستاگرام معرفی کتابهای کسبوکار و پست «۶ رفتار غیرحرفهای» در ارسال پیام که باید از آن اجتناب کنید، انتخاب شده است.
رعایت نکات اصولی و فرهنگ حضور در شبکههای اجتماعی باعث میشود این فضا از حالت مزاحمت و وقتگیرانه خارج شده و به یک فضای آرامش بخش و یا ابزار کاری برای رشدِ کسب و کار هر فرد بدل شود.
خوشحال میشویم اگر شما هم نکتهای به ذهنتان میرسد، در آخرین همین نوشته و در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
.:. آداب حضور در شبکههای اجتماعی .:.
افرادی که برای سرگرمی در فضای مجازی حضور دارند شاید بتوانندعکس پروفایل شخصی خود را گل و بلبل انتخاب کنند که باز هم توصیه نمیشود، اما یک فرد فعال حتماً باید عکس خودش را روی پروفایل بگذارد. البته این قضیه در مورد خانمها باید با ظرافت خاصی صورت گیرد.
نوشتن نام واقعیمان به جای اسم مستعار، نشاندهنده هویت حرفهای ماست.
استفاده از حروف فارسی در نوشتن نام خود برای کسانی که با افراد خارجی ارتباطی ندارند، مناسبتر است.
اگر اکانت شخصی و کاری ما از هم جداست، با اکانت شخصی وارد گروهها و فضاهای تخصصی و کاری خود نشویم.
عکس پروفایل، محلی برای ارسال پیام و نظرات شخصی نیست. مخصوصاً در پروفایلهای کاری
معمولاً ما در ابتدا بر اساس نام، عکس پروفایل و بیوگرافی خود مورد قضاوت و پیش داوری دیگران قرار میگیریم. سعی کنیم با دیدن عکس پروفایل و اکانت کسی پیش داوری نکنیم.
بهتر است حتی به پیام خصوصی فردی که نمیشناسیم و مایل به ارتباط با او نیستیم، در حد یک جمله با احترام پاسخ دهیم که پیامتان را دریافت کردم و مایل به دریافت پیام دیگری از شما نیستم.
زمانی که وارد فضای شبکههای اجتماعی و ارتباطی میشویم باید آمادگی دریافت پیامهای ناخوشایند و نظرات متفاوت با خودمان از طرف دیگران را داشته باشیم و سریع آدمها را بلاک نکنیم!
مجموعهی عکسهای پروفایل فرد همیشه دیده خواهد شد؛ پس فقط به عکس جدیدتر توجه نکنیم و عکسهای نامناسب قدیمی پروفایل را حذف کنیم.
عکس پروفایل باید جدید باشد و عکسهای بچگی یا دوران نوجوانی مناسب نیست.
عکسهای چند نفری و خانوادگی در پروفایل باعث سردرگمی مشتری و مخاطب خواهد شد.
عکس پروفایل، یک عکس عمومی است؛ پس بهتر است با توجه به هویت کاری آن را انتخاب کنیم.
در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی “هم” باید به اعتقادات و نظرات مشتریها و مخاطبان احترام بگذاریم.
شرایط گروه را بسنجیم و پست های نامرتبط ارسال نکنیم .
مثلاً پیامهای مناسبتی در گروههای تخصصی و پیامهای تخصصی در گروههای خانوادگی و دوستانه نامرتبط هستند. در ضمن تا جایی که میتوانیم فایل صوتی نفرستیم مگر این که قبل از آن از فرد اجازه بگیریم به خصوص زمانی که رابطه از پایین به بالا است.
بهتر است پیامهای مناسبتی و واجب را یک نفر از مدیران گروه و فقط یکبار ارسال کند.
به حریم خصوصی دیگران احترام بگذاریم و از ارسال عکسهایی که دست جمعی هستند خودداری کنیم و یا در صورت لزوم حتماً با هماهنگی افراد داخل عکس، عکس را ارسال کنیم.
سعی کنیم روی پیامهای خود قبل ارسال تامل کنیم و تمام و کمال و شسته رفته ارسال کنیم و در ارسال پیام و جواب عجله نکنیم.
سعی کنیم مطالب را متنی و تایپ شده ارسال کنیم و تا جای ممکن حجم فایل ارسالی را کم کنیم تا هم راحتتر خوانده شود و هم حجم اینترنت دیگران را هدر ندهیم.
بی دلیل پیام خصوصی ندهیم و اگر اولین بار است پیام خصوصی میدهیم، حتماً ابتدا خودمان را معرفی کنیم و نام محلی را که اکانت طرف مقابل را دیدیم برایش بنویسم و بعد دلیل ارسال این پیام خصوصی را ذکر کنیم. سعی کنیم پیام یک تکه، کامل باشد، مختصر، شفاف و رسا باشد. از ارسال پیامهای طولانی در شبکههای اجتماعی پرهیز کنیم.
.:. دانلود صوت های اصول حرفه ای حضور در دنیای مجازی .:.
دانلود فایل صوتی چگونه در شبکه های اجتماعی مجازی حرفه ای باشیم – قسمت اولدانلود فایل صوتی چگونه در شبکه های اجتماعی مجازی حرفه ای باشیم – قسمت دومدانلود فایل صوتی چگونه در شبکه های اجتماعی مجازی حرفه ای باشیم – قسمت سومدانلود فایل صوتی چگونه در شبکه های اجتماعی مجازی حرفه ای باشیم – قسمت چهارمدانلود فایل صوتی چگونه در شبکه های اجتماعی مجازی حرفه ای باشیم – قسمت پنجم