دنیای کارآفرینی (۱۵) – شش کلاه تفکر (۲) – کلاه سفید و قرمز

سلام علیکم و رحمه الله

خب می بینم که این چند روزه به خاطر آلودگی هوا تعطیل بودید و حسابی درس خوندید (!) 😂 آقا انصافاً تعطیلی به خاطر آلودگی هوا هم شد تعطیلی؟! مثلاً زمستونه ها! توی همین تبلیغات شرکت های ایرانی خودمون نماد زمستون، برفه نه آلودگی هوا! البته برفم که میاد کل مملکت تعطیل می شه! 😐

این تعطیلاها باعث می شه یک کم برنامه های ما هم بهم بریزه و نتونیم سر موقع مطلب هفته رو تقدیم تون کنیم …

انصافاً این آقای خاکبازان هم بنده خدا با این که حواسش هست ولی هیچی نمی گه به من و مراعات می کنه … بنده هم سوء استفاده لازم رو از موقعیت می کنم!🙃

خب بگذریم و بریم سراغ مبحث این هفته مون البته با تاخیر 🙈

هفته گذشته یکی دیگه از تکنیک های خلاقیت رو براتون گفتیم به نام “شش کلاه تفکر”. اگه می خواین بیشتر یادتون بیاد یه نگاه به اینجا بندازین.

قرارمون بود این هفته یه مثال بزنیم از این تکنیک تا بهتر اونو متوجه بشیم.

برای اینکه حقوق مالکیت فکری (Intellectual Property) هم حفظ بشه باید خدمتتون عرض کنم که این مثال از سایت ibazaryabi با کمی تصرف و تلخیص براتون اورده شده که قسمت اولش رو که شامل بررسی کلاه های سفید و قرمز می شه رو این هفته تقدیمتون می کنیم و قسمت دوم و سومش می مونه برای هفتات (مثلاً جمع هفته 😉) بعد ان شاءالله.

⚡به دنیای کارآفرینی خوش آمدی!⚡

💎 تکنیک شماره ۳: تکنیک شش کلاه تفکر

🔹 مثال – قسمت اول🔹

🔺فرض کنید اوضاع ساخت و ساز خوبه (فرض کنید البته! 😉) و یه شرکت ساختمون سازی می خواد یه پروژه بزرگ ساختمانی رو اجرا کنه و اونو بفروشه. برای اینکه هیئت مدیره بتونه بهترین تصمیم رو در مورد ساخت و چگونگی اجرای این پروژه بگیره قصد داره از تکنیک شش کلاه تفکر در برنامه ریزی خودش استفاده کنه🔻

🎩 کلاه سفید (بررسی واقعیت بدون هیچ گونه قضاوت)

▫ شخصی که نقش کلاه سفید رو بر عهده داره، اول از همه موقعیت زمینی که قراره ساختمون تو اونجا ساخته بشه رو بررسی می کنه. مشخص می کنه که برای ساخت این پروژه چند ماه وقت نیازه و چند تا مهندس و کارگر باید در این پروژه فعالیت کنن.

▫ نوع کاربری ساختمان رو تعیین می کنه که قراره تجاری، اداری و یا مسکونی باشه. این فرد باید تعیین کنه که این پروژه باید در چند طبقه و با چه متراژ هایی ساخته بشه.

▫ فرد کلاه سفید نباید به نظرات دیگران درباره پروژه توجه کنه. دولت پیش بینی کرده که رشد اقتصادی ثابته به همین دلیل اون امسال رو زمان خوبی برای اجرای پروژه می دونه.

▫ اون باید تا اونجایی که ممکنه اطلاعات جمع آوری کنه و باید بفهمه که کدوم اطلاعات ناقص یا نادرسته و با نتیجه گیری از اطلاعات بدست آمده و جمع آوری شده، یه سری راه حل پیشنهاد کنه.

✨ در کل او باید بپرسه که:

▫ در زمینه ساخت این پروژه بزرگ ساختمونی چه اطلاعاتی وجود داره؟

▫ به چه اطلاعات دیگه ای نیاز داریم؟

و هر چی که در مورد این پروژه و امکان سنجی اون می شه بدست آورد.

🎩 کلاه قرمز (بیرون ریختن احساسات)

🔺حالا کلاه قرمز وارد کار می شه! از شم و غریزه اش (نیمکره راست مغز) برای ارزیابی اوضاع استفاده می کنه. این فرد احساسات دیگران رو ارزیابی می کنه که از ساخت این پروژه بزرگ احساس خوبی دارن یا احساس بدی. مزایا و معایب رویکرد های مختلف را شرح می دهه.

🔺 این شخص به این فکر می کنه که با اینکه نمای ساختمان زیبا نیست اما خیلی مقرون به صرفه است بنابراین نگرانه به خاطر نما کسی دوس نداشته باشد حتی یه واحد از اونو بخره! خودش رو جای خریدارا می ذاره و به این فکر می کنه که اونا دوس دارن یه آپارتمان با چه ویژگی هایی رو بخرند.

✨از خودش این سوالات رو می پرسه:

🔺 آیا فقط نما برای خریداران مهمه یا اینکه ساختمان سیستم اطفاء حریق داره هم براشون اهمیت داره؟

🔺 خودم نسبت به این پروژه چه احساسی دارم؟

🔺 آیا باور دارم که با موافقت کردن با انجام پروژه، انتخاب درستی انجام دادم؟

🔺 آیا احساس می کنم که گزینه بهتری هم وجود داره؟

به قول رضا ساکی، باقی بقای تان!

 

قسمت های دیگر مطالب دنیای کارآفرینی

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

تغییر راهی برای خلاقیت 310x165 - تغییر؛ راهی برای خلاقیت

تغییر؛ راهی برای خلاقیت

موفقیت اتفاقی نیست، بزرگان برای نیل به اهداف خود هر کدام راه و روش خود را پیش گرفته اند. اکنون از خلاقیت وودی آلن و روش او برای رسیدن به فکر تازه می‌گوییم