خانه » ارزش آفرینی » نحوه اداره کلاس و ارزشیابی دانشجویان درس اصول سرپرستی ترم ۹۶۲

نحوه اداره کلاس و ارزشیابی دانشجویان درس اصول سرپرستی ترم ۹۶۲

  • در کلاس اصول سرپرستی این ترم هم‌چون ترم‌های گذشته با هماهنگی با مدیر گروه مربوطه سعی شد مباحثی برای تدریس، بحث و بررسی انتخاب شود که برای دانشجویان هم در زندگی شخصی و هم در زندگی شغلی مفید باشد لذا تمامی مفاهیم به صورتی کاربردی، مفهومی و تحلیلی تدریس شده و به همین سبک نیز از دانشجو خواسته شد.
  • هدف اصلی ما در این درس تقویت قدرت تجزیه و تحلیل دانشجو جهت شناسایی و حل مسائلی بود که وی در محیط کار و زندگی با آن‌ها سر و کار دارد.
  • با توجه به رویکرد کاربردی‌ای که از ابتدای این ترم پیش گرفتیم، در ابتدای کلاس، مدرس درس را به صورت مفهومی داده و سپس از دانشجویان خواسته می‌شد با توجه به مفاهیم آموخته شده، به حل یک مسئله در دنیای واقعی بپردازند.
  • چند جلسه اول به خاطر اینکه دانشجویان از همدیگر شناخت بهتری پیدا کنند، به دلخواه و به صورت فردی به مسائل پاسخ می‌دانند ولی در جلسه چهارم به تشخیص مدرس دانشجویان به انتخاب خود به دسته‌های چهار نفره تقسیم شدند و برای راحتی کار نامی برای دسته خود انتخاب کردند.
  • اینکه این افراد دسته بودند یا تیم یا گروه، جلسات آخر بیشتر خود را نشان داد. ما از این به بعد با اغماض از واژه تیم استفاده می‌کنیم.
  • از این به بعد (جلسه چهارم به بعد) ارزشیابی ما در کلاس از حالت انفرادی به حالت تیمی تغییر پیدا کرد.
  • بروس تاکمن (Bruce Tuckman) در سال ۱۹۶۵ برای رشد و توسعه تیم یک مدل چهار مرحله‌ای ارائه داده است که حدود یک دهه بعد یک محله نیز به آن افزود. این مراحل عبارتند از: شکل‌گیری، درگیری، انسجام، بهره‌وری و فروپاشی. دانشجویان این کلاس نیز درگیر این مراحل شدند و حتی همانطور که طبق تجربه پیش‌بینی نیز می‌شد، برخی از گروه‌ها به فروپاشی هم رسیدند! لذا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کلاس تمرین عملی کار تیمی بود.
  • نمرات فعالیت کلاسی به این صورت بود که پس از تدریس مبحث به صورت مفهومی، دانشجویان در ابتدای ترم به صورت فردی و پس از جلسه چهارم به صورت گروهی بر روی یک مسئله واقعی کار کرده و در صورت تمایل پاسخ‌های خود را ارائه می‌دانند و بسته به کیفیت پاسخ‌ها نمره‌ی آن‌ها در جدول اکسل در حضور خودشان ثبت می‌شد.
  • قبل از جلسه چهارم که افراد به صورت فردی نمره می‌گرفتند، مشکل خاصی پیش نمی‌آمد (اگرچه مثل همیشه برخی مدعی نمره بالاتر بودند!) ولی از جلسه چهارم که قرار شد نمره به صورت تیمی داده شود، همانطور که انتظار نیز می‌رفت، حواشی‌ای به وجود آمد؛ به عنوان نمونه در یک تیم چهار نفر فشار کار بر روی یکی دو نفر بود و دو نفر دیگر تقریباً هیچ کاری نمی‌کردند. سعی می‌شد این گونه موارد توسط خود اعضای تیم حل شود چون بخشی از فرآیند یادگیری کار تیمی بود مگر در موارد خاص که مدرس تشخیص می‌داد ورود پیدا کند.
  • در طول ترم تاکید بر این بود که افراد یا تیم‌ها به دلخواه به مسائل پاسخ داده و نمره بگیرند ولی هر جا مدرس تشخیص می‌داد برای تلنگر زدن به افراد یا تیم‌هایی که اصلاً فعالیتی انجام نمی‌دادند و یا دقت لازم هنگام تدریس را نداشتند که بتوانند پاسخ مناسب به مسائل دهند، نمره منفی نیز در نظر می‌گرفت.
  • نمره فعالیت کلاسی به جز موارد مذکور، شامل گوش دادن و نت برداری و ارائه نکات صوت‌هایی هم می‌شد که جهت یادگیری و تکمیل درس در گروه تلگرامی این درس قرار داده می‌شد. اگرچه در ابتدا دانشجویان بابت گذاشتن صوت‌ها در گروه اعتراض داشتند ولی به تدریج نه تنها به آن عادت کردند بلکه در اواخر خودشان درخواست گذاشتن صوت را می‌کردند.
  • نمره نهایی دانشجویان از دو قسمت تشکیل شده: ۱۰ نمره به امتحان کتبی پایان‌ترم و مابقی به فعالیت‌های کلاسی اختصاص داده شد؛ به این صورت که فعالیت‌های کلاسی سقف نداشته و مثلاً اگر دانشجویی از این فعالیت‌ها ۱۴ نمره می‌گرفت با نمره پایان ترمش که مثلاً از ۱۰، ۴ شده بود، جمع گشته و نمره نهایی وی ۱۸ می‌شد. در ضمن با توجه به اهدافی که در بالا ذکر گردید، امتحان جزوه باز برگزار شد.
  • در دو سه جلسه مانده به پایان ترم از دانشجویان خواسته شد تیم خود را ارزیابی کرده و نقش هر یک از اعضای تیم را طبق مدل بلبین (۱۹۷۹) با استدلال بیان نمایند. این مدل، برای نقش افراد در کار تیمی نقش‌های ۹ گانه‌ی زیر را در نظر گرفته است:
    • ایده پرداز (Plant)
    • ارزیاب و مراقب یا ناظر (Monitor-Evaluator)
    • هماهنگ کننده‌ها (Co-ordinator)
    • کاشف یا جستجوگر منابع (Resource-Investigator)
    • افراد اجرایی یا اجراکارها (Implementer)
    • تمام کننده ها (Finishers)
    • گروهی‌کارها یا دیپلمات‌ها (Teamworkers)
    • شکل دهندگان یا موتورهای محرک گروه (Shapers)
    • افراد متخصص (Specialists)

      مقایسه نقش‌ها در تیم

  • به این نکته باید دقت داشت که ممکن است در تیمی یک فرد چند نقش را همزمان بر عهده داشته باشد و نقشی باشد که بر عهده‌ی هیچ یک از اعضای تیم نباشد. اتفاقاً در تیم‌های دانشجویان این قضیه نیز بعضاً مشهود بود.
  • در فایل ریز نمرات، نقش هر یک از اعضای تیم، ذیل اسم فرد نوشته شده است و نام سرپرست تیم ضخیم (Bold) شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *