در ادبیات کارآفرینی، فردی کارآفرین محسوب میشود که قدرت ایدهسازی و جسارت لازم برای شروع یک کسب و کار مولد را داشته باشد.
از جمله مهمترین و اصلیترین عوامل مؤثر بر حرکت از کارآفرین بالقوه به کارآفرین بالفعل یا به عبارت بهتر، بروز روحیهی کارآفرینانه در افراد، دو عامل مکمل «آموزش و حمایت» میباشد.
دورهی جامع آموزش کارآفرینی جهت درک مفاهیم کار و کارآفرینی و لزوم بکارگیری صحیح از آموختههای دانش آموختگان برای ورود به دنیای کسب و کار بدیع، بصورت تئوری و عملی تدوین شده است.
آموزشهای این دوره مشتمل بر ۱۰ عنوان درسی است که بیشتر به منظور ارائه مطالعات کاربردی و تخصصی به آن دسته از دانش آموختگان است که در پی کسب مهارتهای کارآفرینی و بدنبال فرصتی برای اشتغال و نوآوری در کسب و کار خود میباشند.
ضمن آن که این دورهها میتواند در ترویج فرهنگ کارآفرینی و بسط و توسعهی عملی آن در جامعه دانشآموختگان کشور مؤثر باشد.
الف – محتوای دوره
این دورهی آموزشی شامل ۱۰ عنوان درسی میباشد که در مدت ۲۰۰ ساعت اجرا میشود.
ردیف | عنوان درس | ساعات تدریس |
---|---|---|
۱ | ورود به دنیای کارآفرینی | ۱۶ |
۲ | آشنایی با اصول نوآوری و ایدهیابی | ۲۰ |
۳ | شناسایی فرصتهای شغلی و کارآفرینی | ۲۰ |
۴ | آشنایی با قوانین و مقررات شروع کسب و کار | ۲۰ |
۵ | آشنایی با اصول مدیریت شرکتهای کوچک | ۲۴ |
۶ | آشنایی با رفتار کارآفرینانه | ۱۶ |
۷ | بازارشناسی و تحقیقات بازار | ۲۸ |
۸ | آشنایی با روشهای تأمین سرمایه | ۲۴ |
۹ | تهیه طرح شغلی | ۱۶ |
۱۰ | آشنایی با روش تأسیس واحد شغلی | ۱۶ |
جمع ساعات تدریس دوره: ۲۰۰ ساعت |
ب – روش اجرای دوره
دروس به صورت تئوری، انجام کار گروهی، مطالعهی موردی و ارائه سمینار توسط فراگیران برگزار میگردد.
ج – شرایط فراگیران
کلیه فارغ التحصیلان دانشگاهها و دانشجویان سال آخر.
سرفصل های ذکر شده در جدول بصورت پست های جداگانه منتشر میشوند.